Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Sto lat w zasięgu ręki

Sto lat w zasięgu ręki
Zdjęcie: shutterstock

W Okinawie liczba stulatków jest ponadprzeciętnie wysoka. Niskoprzetworzona żywność i aktywność fizyczna na pewno mają na to wpływ. Ale japońską receptę na życie długie i w dobrym zdrowiu uzupełnia jeszcze kilka zupełnie zaskakujących i nieoczywistych warunków.  

Przez ostatnich 50 millenniów średnia długość życia ludzkiego oscylowała wokół 30 lat. Było tak nawet w początkach XX wieku! Dla porównania, w 2010 roku oczekiwana długość życia dla noworodków wynosiła 67 lat. To średnia dla całego świata. W krajach rozwiniętych nierzadko wskaźnik ten przekracza 80 lat. Wszystko wskazuje na to, że żyjemy w czasach najlepszych z możliwych! 

Przyjaźń wydłuża życie

Dzięki rozwojowi medycyny i poprawie warunków życia osiągnęliśmy pułap, który kiedyś mógł się wydawać fantazmatem. Pomimo tych sukcesów rozkład długości życia wciąż jest nierównomierny. Na mapie świata są miejsca, gdzie liczba stulatków jest szczególnie wysoka. Jedną z nich jest japońska Okinawa – archipelag 161 wysp. Odsetek stulatków w całej populacji jest tam ponadsześciokrotnie wyższy niż w Polsce! Ponadto ludzie rodzący się na Okinawie mają statystycznie największą szansę na zachowanie dobrego zdrowia aż do ostatnich lat życia. 

Dlaczego? Naczynia krwionośne Japończyków z Okinawy są w nadzwyczaj dobrym stanie, a szansa na wystąpienie hormonozależnych nowotworów jest o wiele niższa niż wśród ludzi Zachodu. To jest właśnie to, co chcemy osiągnąć – bo właśnie nowotwory i choroby układu krwionośnego są aktualnie najskuteczniejszymi zabójcami w Europie i USA.

Jak oni to robią? Japończycy mają wyjątkowo zdrową dietę i dużo ruchu. Spożywają ogółem niewiele kalorii, z czego większość pochodzi z owoców i warzyw. Dostarczają organizmowi dużych ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, unikają tytoniu i utrzymują przez całe życie umiarkowaną aktywność fizyczną. To wszystko już wiemy. Istnieją jednak inne czynniki, które nie są dla nas tak oczywiste. Jak podaje badacz i odkrywca Dan Buettner, przeciętny Amerykanin miał w 2000 roku trzech dobrych przyjaciół. Dziś średnia ich liczba wynosi... jeden i pół! Społeczność Okinawy wyróżnia to, że więzy pomiędzy jej członkami są znacznie bliższe. Dla nas znajomości bywają przelotnym skutkiem ubocznym pracy czy nauki. Dla Japończyków są elementem trwałym i nieodzownym – grono kilkorga przyjaciół towarzyszy im przez większość życia. Wsparcie z ich strony jest rzeczywiste – gdy coś idzie źle, masz na kogo liczyć. Czy samo to nie czyni życia mniej stresującym? A przecież to właśnie stres przede wszystkim skraca życie.

Tego, że budowanie trwałych więzi międzyludzkich wydłuża życie, dowodzi także długowieczność wśród mieszkańców Sardynii. W wysoko położonych częściach tej włoskiej wyspy został zachowany dawny model życia w rodzinach wielopokoleniowych. Kolejne pokolenia dzielą przestrzeń pod jednym dachem, a społeczne poważanie wzrasta wraz z przeżytymi latami. Do czego to prowadzi? Nie tylko ludzie starsi otrzymują kilka dodatkowych lat życia. Wśród dzieci wychowywanych w tym modelu śmiertelność i skłonność do chorób jest niższa.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij