Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Szafran vs. kurkuma

Szafran vs. kurkuma
Zdrowe vs. zdrowsze: szafran vs. kurkuma. Zdjęcie: shutterstock

Obie przyprawy – złoty pył z korzenia kurkumy i cieniutkie, czerwone niteczki szafranu ‒ barwią potrawy na piękny, złoty kolor. Szafran – najdroższa przyprawa świata – ma spore zasługi dla naszego zdrowia, szczególnie psyche. Uważasz, że kurkuma to uboga krewna szafranu? Nieprawda. To właśnie ona jest uznawana za zdrowszą przyprawę i remedium na wiele problemów somatycznych.

Zdrowe: szafran

Przyprawa ta osiąga cenę złota – i być może jest to cena adekwatna do jej właściwości. Bo szafran… uszczęśliwia. A dokładniej poprawia humor i łagodzi depresję. Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Teheranie odkryli, że szafran działa tak silnie jak chemiczne antydepresanty. To dlatego, że wpływa na zwiększenie stężenia neuroprzekaźników: serotoniny i dopaminy w ośrodkowym układzie nerwowym i działa porównywalnie do dwóch syntetycznych antydepresantów ‒ fluoksetyny i imipraminy. Dodatkowo szafran łagodzi objawy PMS, czyli zespołu napięcia przedmiesiączkowego. PMS towarzyszy długotrwałe obniżenie nastroju. Badania (na także na Uniwersytecie Medycznym w Teheranie) wykazały, że podawanie szafranu łagodzi objawy PMS aż u 75 proc. kobiet.

Substancje odpowiedzialne za piękny kolor i zapach szafranu – krocyna i safranol ‒ mają kolejne atuty: zmniejszają stężenie cholesterolu we krwi i niszczą wolne rodniki, odpowiedzialne za procesy starzenia organizmu. Ponadto, jak stwierdzili naukowcy z University of L’Aquila we Włoszech, szafran poprawia wzrok. Wszystko dzięki temu, że reguluje poziom tłuszczów w komórkach gałek ocznych. Jeśli jest ich zbyt mało, oczy są słabo nawilżone i zaczynają szwankować. Kwasy tłuszczowe pomagają nawilżyć komórki oka i usprawniają ich działanie. I pomyśleć, że kurkuma ma jeszcze więcej zalet…

Zdrowsze: kurkuma

Możemy ją kupować na przysłowiowe „kopy”. Kiedy ozłocenie potrawy szafranem jest zbyt drogie, dosypujemy kurkumy. I dobrze, bo ta wymuszona oszczędność może podreperować nam zdrowie. Działanie kurkumy jest tak wszechstronne, że trudno znaleźć dolegliwość, wobec której okaże się bezsilna.

Przede wszystkim ta niezwykła przyprawa hamuje rozwój nowotworów. Aktywny składnik kurkumy – kurkumina – niszczy zużyte lub uszkodzone komórki, które mogłyby doprowadzić do rozwoju komórek rakowych. Ponadto programuje organizm do niszczenia obecnych już komórek rakowych. Potwierdzają to liczne badania. W 2007 roku w USA przeprowadzono eksperyment ‒ pacjentom w trakcie chemioterapii podawano kurkumę. Okazało się, że terapia łączona jest skuteczniejsza niż sama chemioterapia bez użycia kurkumy. Na antyrakowe właściwości kurkumy wskazują tez badania naukowców z Uniwersytetu w Teksasie z 2011. Kurkumina zatrzymuje rozwój komórek rakowych w przypadku: raka piersi, żołądka, skóry. Naukowcy z Wielkiej Brytanii są zdania, że najlepsze efekty kurkuminy widać w przypadku nowotworów jelit.

Kurkuma poprawia też pamięć, zapobiega chorobie Alzheimera i sklerozie, pomaga cofać demencję. By poprawić stan chorego na demencję, wystarczy 1 gram lub ok. 1/4 łyżeczki proszku kurkumy dziennie. Badania Uniwersytetu Stanu Michigan wykazały, że ekstrakt z kłącza kurkumy zapobiega degeneracji komórek mózgowych, charakterystycznej między innymi dla choroby Alzheimera i Parkinsona.

Kurkuma to świetna „sprzątaczka” dla organizmu: oczyszcza krew i reguluje procesy trawienne. Oczyszcza organizm z toksyn i pomaga trawić białko. Chroni wątrobę przed uszkodzeniem, poprawia trawienie, zwiększa wydzielanie żółci. Ponadto kurkumina ma silne właściwości antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne. Dzięki temu jest wykorzystywana w leczeniu trądziku i innych schorzeń skóry.

Wiadomo też, że kurkuma redukuje zły cholesterol, wpływa na procesy krzepnięcia krwi, zmniejsza ryzyko zawału serca, hamuje rozwijanie się cukrzycy typu II, zapobiega reumatoidalnemu zapaleniu stawów, wspomaga gojenie się ran, chroni przez tworzeniem się katarakty, a nawet hamuje infekcję HIV! Badania nad tą wspaniałą przyprawą trwają, więc być może wkrótce okaże się, że może jeszcze więcej…

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
tito zapytał(a) 18 grudnia 2015
Pytanie dotyczy artykułu Szafran vs. kurkuma
Czy mając wrzody żołądka można spożywać kurkumę ??
Maria zapytał(a) 25 maja 2014
Pytanie dotyczy artykułu Szafran vs. kurkuma
Czy mozna spożywać sypki proszek kurkumy popijając woda?
winona odpowiedział(a) 11 września 2015
Niestety nie można, kurkuma wówczas zostanie po prostu wydalona z organizmu, nie przyswajając się w ogóle. Żeby została wchłonięta trzeba dodać pieprz, może też być chilli oraz olej. To samo tyczy się suplementów z kurkuminą, trzeba zwracać uwagę na ich bioretencję, gdyż niektóre nie mają szans się przyswoić.
tito zapytał(a) 18 grudnia 2015
Pytanie dotyczy artykułu Szafran vs. kurkuma
Czy mając wrzody żołądka można spożywać kurkumę ??
Maria zapytał(a) 25 maja 2014
Pytanie dotyczy artykułu Szafran vs. kurkuma
Czy mozna spożywać sypki proszek kurkumy popijając woda?
winona odpowiedział(a) 11 września 2015
Niestety nie można, kurkuma wówczas zostanie po prostu wydalona z organizmu, nie przyswajając się w ogóle. Żeby została wchłonięta trzeba dodać pieprz, może też być chilli oraz olej. To samo tyczy się suplementów z kurkuminą, trzeba zwracać uwagę na ich bioretencję, gdyż niektóre nie mają szans się przyswoić.