Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Szpinak – i moc jest z tobą!

Szpinak – i moc jest z tobą!
Sprawdźcie, dlaczego szpinak jest warzywem mocy. Zdjęcie: Agnieszka Celej

Pamiętacie Popeye’a? To postać z komiksu i filmu animowanego. Marynarz z mięśniami jak bochenki chleba o nadludzkiej sile i złotym sercu. Popeye swą nadzwyczajną tężyznę zyskiwał po zjedzeniu szpinaku! Sprawdźcie, dlaczego szpinak jest warzywem mocy i jak go przygotować, by stał się jednym z ulubionych dań.

Warto przekonać się do szpinaku, bo w rankingach najzdrowszych warzyw zajmuje najwyższe pozycje. Szpinak regeneruje organizm, wzmacnia odporność, redukuje poziom stresu, odmładza, działa krwiotwórczo i przeciwzapalnie, w tym przeciwnowotworowo. Zawdzięcza to wyjątkowo wysokiej zawartości witamin K, C, E oraz kompleksowi witamin z grupy B, a także wysokim wskaźnikom magnezu, potasu i żelaza. Zawartość witaminy K wzmacnia układ kostny i wspomaga krzepnięcie krwi, witaminy z grupy B obniżają cholesterol, procesy starzenia opóźniają witaminy E i C. Dodatkowo wyjątkowa obfitość antyutleniaczy (ponad 12 samych tylko flawonoidów, a oprócz tego karotenoidy) i chlorofilu działa na organizm regenerująco i redukuje stany zapalne. Słynna rekordowo wysoka zawartość żelaza w szpinaku to jednak nie do końca prawda. Swego czasu, gdy badano wartości odżywcze tego warzywa, asystentka badaczy pomyłkowo postawiła przecinek o jedno miejsce za daleko. Szpinak zawiera zatem 3 miligramy żelaza na 100 g, a nie ‒ jak się kiedyś przyjęło ‒ 30, ale to jest i tak sporo (18 mg pokrywa dzienne zapotrzebowanie kobiet, 15 mg mężczyzn).

Szpinak najlepiej jest jeść na surowo. Wszelka obróbka termiczna pozbawia go wartości odżywczych. Jeśli gotujemy szpinak, to na parze, a jeśli smażymy, to krótko. Przy okazji warto pamiętać, że szpinak to niezły skurczybyk ‒ pod wpływem ciepła zmniejsza swoją objętość o kilkadziesiąt procent! Z wielkiej siaty świeżych liści po obgotowaniu pozostaje zaledwie garstka…

Warto zastępować szpinakiem sałatę lub łączyć jedno z drugim. Szpinak jest fantastycznym składnikiem zielonych koktajli, dostępnym bez problemu przez cały rok. Można go też wykorzystywać w zupach, daniach z soczewicą czy cieciorką. Pysznie smakuje w wegetariańskich farszach łączony z włoską ricottą czy swojskim białym serem. Nadziane takim farszem naleśniki czy przekładana lazania to kulinarny majstersztyk. Szpinakiem można udekorować świeżo wypieczoną pizzę, by zyskała nieco na walorach odżywczych. Wiele ze szpinakiem można, to tylko kwestia wyobraźni kulinarnej, a my jak zwykle zachęcamy Was do eksperymentów.

UWAGA! Pamiętajcie, że korzystne jest łączenie szpinaku z produktami, które wyróżnia wysoka zawartość witaminy C i wapnia. A to dlatego, że witamina C zwiększa przyswajalność żelaza, a nabiał neutralizuje niekorzystne działanie kwasu szczawiowego. Zawartość tego ostatniego jest przeciwwskazaniem do spożywania szpinaku przez osoby cierpiące na kamicę szczawianowo-wapniową i fosforanowo-wapniową.

Szpinak na szybki obiad

Zdrowe danie w pięć minut. Z azjatycką nutą.

Składniki dla 2 osób:
- 1 ½ szklanki ugotowanej kaszy jaglanej lub komosy ryżowej
- opakowanie baby szpinaku lub pól kilo innego gatunku
- 3 ząbki czosnku
- 2 pomidory
- przyprawa curry
- oliwa z oliwek lub olej kokosowy

Na dobrej oliwie z oliwek lub oleju kokosowym przesmaż 3 posiekane ząbki czosnku. Następnie szpinak, aż zacznie się kurczyć. Odsuń szpinak na bok i dodaj pokrojone w kostkę pomidory i smaż krótko ok. 2 minut. Dodaj kaszę jaglaną oraz sól, pieprz i curry do smaku. Wymieszaj wszystkie składniki. Gdy kasza będzie gorąca – podawaj.
Opcjonalnie możesz też wmieszać surowy szpinak do całości, wymieszać i potrzymać w cieple około minuty.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Klaudii30 zapytał(a) 14 maja 2014
Pytanie dotyczy artykułu Szpinak – i moc jest z tobą!
czyli zielony koktajl ze szpinaku, banana,mleka migdałowego, wody mineralnej sok z wyciśnietej limonki, plus stewia do smaku (niestety słodkiego) - to fajne połączenie ?
NomNomNom odpowiedział(a) 16 maja 2014
Świetne połączenie! Banan jest w sam sobie bardzo słodki, więc pewnie nawet nie trzeba w ogóle słodzić stewią. Można zawsze zrobić koktajl wytrwany - szpinak, mleko migdałowe, troche wody, limonki i przyprawy. :)
Pumbik78Nat zapytał(a) 15 kwietnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Szpinak – i moc jest z tobą!
A poleci ktoś inny jakieś szybkie danie na obiad ze szpinakiem ????
Pumbik78Nat odpowiedział(a) 15 maja 2014
dzięki ;)))
Francis odpowiedział(a) 29 kwietnia 2014
ja zazwyczaj smażę szpinak na patelni z ząbkiem czosnku i dużą ilością czosnku suszonego, potem dodaje biały ser i to wszystko mieszam z ugotowanym makaronem. zawsze się sprawdza jak nie mam dużo czasu =)
krzysztofkruczek odpowiedział(a) 24 kwietnia 2014
Sam jest ochydny
Marta K odpowiedział(a) 16 kwietnia 2014
Szpinak :-)
Klaudii30 zapytał(a) 14 maja 2014
Pytanie dotyczy artykułu Szpinak – i moc jest z tobą!
czyli zielony koktajl ze szpinaku, banana,mleka migdałowego, wody mineralnej sok z wyciśnietej limonki, plus stewia do smaku (niestety słodkiego) - to fajne połączenie ?
NomNomNom odpowiedział(a) 16 maja 2014
Świetne połączenie! Banan jest w sam sobie bardzo słodki, więc pewnie nawet nie trzeba w ogóle słodzić stewią. Można zawsze zrobić koktajl wytrwany - szpinak, mleko migdałowe, troche wody, limonki i przyprawy. :)
Pumbik78Nat zapytał(a) 15 kwietnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Szpinak – i moc jest z tobą!
A poleci ktoś inny jakieś szybkie danie na obiad ze szpinakiem ????
Pumbik78Nat odpowiedział(a) 15 maja 2014
dzięki ;)))
Francis odpowiedział(a) 29 kwietnia 2014
ja zazwyczaj smażę szpinak na patelni z ząbkiem czosnku i dużą ilością czosnku suszonego, potem dodaje biały ser i to wszystko mieszam z ugotowanym makaronem. zawsze się sprawdza jak nie mam dużo czasu =)
krzysztofkruczek odpowiedział(a) 24 kwietnia 2014
Sam jest ochydny
Marta K odpowiedział(a) 16 kwietnia 2014
Szpinak :-)