Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Terrina ‒ wegańska przekąska na święta

Terrina ‒ wegańska przekąska na święta
Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Terrina to bardzo popularna francuska przekąska. Jest prosta w przygotowaniu. To trochę taka nasza wytrawna galaretka. W jej skład może wchodzić tak naprawdę wszystko, co lubimy.

Często je się ją z mięsem, jajkami albo warzywami. Przez wiele dni można ją przechowywać w lodówce. Będzie ciekawym urozmaiceniem świątecznego stołu. My postanowiliśmy przygotować ją w wersji wegańskiej, bo propozycji dań roślinnych na święta jest raczej mało. Żelatynę zastąpiliśmy agarem, dodaliśmy pieczone buraki, marchewkę, dużo kopru i dla urozmaicenia granat. Owoc ten świetnie się tutaj sprawdzi, bo pasuje smakowo, a dodatkowo wzbogaci przekąskę o element chrupki. Jego zadaniem jest wybuchanie przy każdym kęsie w buzi. Terrina świetnie smakuje z sokiem z cytryny, octem, chrzanem albo ćwikłą. Możesz ją podawać posypaną świeżym koperkiem.

Głównym składnikiem naszej propozycji są buraczki. Idealnie nadają się do tego przepisu nie tylko ze względu na smak i zwartą konsystencję, ale też dlatego, że aktualnie trwa na nie sezon. Co oznacza, że w tym momencie są najlepszej jakości i ich koszt jest niski. Buraki to moc witamin A, C, E i K. Zawierają również tiaminę, ryboflawinę, kwas foliowy oraz niacynę. Są bogate w żelazo, wapń, potas, magnez, cynk, fosfor i sód. Buraki wzmacniają nasz organizm od środka. Mają dobry wpływ na układ krwionośny, obniżają poziom cholesterolu, regulują ciśnienie krwi oraz wzmacniają odporność. Dlatego poleca się je między innymi osobom z nadciśnieniem. To nie koniec dobroczynnego działania buraków! Ich regularne spożywanie spowalnia procesy starzenia oraz zapobiega chorobom nowotworowym. Uwaga, buraki mają wysoki indeks glikemiczny.

Spróbuj wegańskiej terriny!

Składniki:

- 1 ugotowana albo upieczona marchewka
- garść ziarenek granatu
- 2 duże buraki|
- pęczek koperku
- 2 łyżki agar
- około pół litra bulionu warzywnego
- sól i pieprz do smaku
- 2 łyżki octu
- kilka gałązek tymianku
- pół łyżeczki ostrej sproszkowanej papryki
- pół łyżeczki słodkiej sproszkowanej papryki
- olej rzepakowy
- cytryna

Przygotowanie:

Buraki umyj i ponakłuwaj widelcem. Polej odrobiną oleju, dodaj szczyptę soli, gałązkę tymianku i zawiń w folię. Buraki piecz, aż będą miękkie, w temperaturze 200 stopni. Marchewkę i upieczone, obrane buraki pokrój w drobną kostkę. Koperek posiekaj. Wymieszaj marchewkę, granat, buraki i koper. Bulion zagotuj, dodaj sól, pieprz, ostrą i słodką paprykę, na koniec ocet i agar. Warzywa przełóż do naczynia o wymiarach 15x20 cm. Zalej gorącym bulionem i odstaw na bok do wystygnięcia. Wystudzoną terrinę włóż do lodówki, aż całkowicie się zetnie. Podawaj skropioną sokiem z cytryny albo octem. 

 

masz.talerz - duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.fotografiamasztalerz.pl

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij