Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Trzeba mieć zasady

Trzeba mieć zasady
Zdjęcie: shutterstock

Nie, nie chodzi o zasady niczym z surowej dziewiętnastowiecznej pensji dla dziewcząt, ale o dietę zasadową, którą twój organizm naprawdę doceni. Najlepiej funkcjonuje on bowiem w warunkach równowagi kwasowo-zasadowej. Więc trzymajmy się zasad, to proste!

Na początek trochę chemii. Każdy słyszał o pH – to wskaźnik kwasowości lub zasadowości substancji. Mierzy się go w skali od 0 do 14. Substancja neutralna ma wskaźnik pH 7, wszystko powyżej tego jest zasadowe, wszystko poniżej – kwasowe. Jak się ma ta minipowtórka z chemii do naszego zdrowia i samopoczucia? Otóż nasz organizm najlepiej funkcjonuje w warunkach równowagi kwasowo-zasadowej, a jest ona zachowana, gdy pH krwi wynosi 7,35–7,45. Wtedy krew ma odpowiedni poziom tlenu, a komórki mogą prawidłowo funkcjonować.

Niestety, sposób odżywiania, poziom stresu, zanieczyszczone środowisko, za mało ruchu na świeżym powietrzu – wszystko to powoduje, że mało kto może się pochwalić właściwym, dobrze zbalansowanym pH. U znakomitej większości jest on poważnie zaburzony, co w konsekwencji prowadzi do złego samopoczucia, braku energii, spadku odporności i wielu chorób. Zakwaszony organizm zaprasza do rozwoju bakterie, pasożyty i grzyby. Powszechnymi objawami zakwaszenia mogą być wysypki skórne, w tym egzema, różnego rodzaju stany zapalne, niestabilność emocjonalna, chroniczne zmęczenie, bóle stawów, reumatyzm, zespół jelita drażliwego, zgaga, otyłość, a nawet rak. Nie muszę pewnie dodawać, że łatwiej jest organizm zakwasić, niż zalkalizować.

Tagi: Kasia Bem

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
malia zapytał(a) 17 stycznia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Trzeba mieć zasady
Niejednokrotnie próbowałam się dostosować do zasad tej diety ale zawsze miałam problemy z rozpoznaniem co jest kwasotwórcze. Może byłoby łatwiej z wyzwaniem. Mogę o takie prosić w ramach mobilizacji ;) ?
pattt odpowiedział(a) 19 stycznia 2014
Ogólnie chodzi o to, że zasadotwórcze, czyli te polecane, są wbrew pozorom np. rzeczy kwaśne - wszelkie cytrusy, większość owoców, warzyw itp. A kwasotwórcze głównie - cuuukier, słodycze, kawa, makarony mączne, mąka biała, drób, dżemy, sól, sery żółte, majonez.