Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Uzupełnij braki – 8 najczęstszych niedoborów w diecie

Uzupełnij braki – 8 najczęstszych niedoborów w diecie
Zdjęcie: shutterstock
Zbilansowana dieta jest jak dziecięca układanka – jeśli tylko zgubimy jeden element (o co nietrudno), obrazek zacznie straszyć dziurą, a organizm przestanie prawidłowo działać. Ale wystarczą porządki, żeby odnaleźć brakującą składową. Zabaw się z nami w dietetyczne puzzle i zobacz, których elementów brakuje w twojej układance!

Hasło „zbilansowana dieta” nauczyliśmy się odmieniać przez wszystkie przypadki, a jego znaczenie całkowicie się rozmyło. Kto wie, jak powinna wyglądać, a kto stosuje się do jej rygorów? Ale złe odżywianie to niejedyna przyczyna niedoborów składników odżywczych. Nawet jeśli jemy zdrowo, to nasze indywidualne zapotrzebowania na konkretne witaminy i minerały mogą się drastycznie różnić – w zależności od wieku, przebytych chorób i aktualnego stanu zdrowia. Także sposób wytwarzania pożywienia (zasobność gleby w minerały, dieta zwierząt hodowlanych etc.) ma znaczenie! Na szczęście deficyty łatwo rozpoznać, a jeszcze prościej dołożyć brakujący element do układanki. Do dzieła!

1. Brak magnezu?

Ciągłe skurcze mięśni łydek, chroniczne zmęczenie, ból głowy, łamliwość paznokci, wypadanie włosów, kłopoty z koncentracją, spadek odporności... Niedobór magnezu potrafi nieźle utrudnić nam życie. To jeden z najważniejszych pierwiastków w naszym organizmie, odpowiadający za niezliczoną ilość procesów biologicznych. Jego braki łatwo uzupełnić naturalnie – dodaj do swojej diety kaszę gryczaną, pestki dyni, banany i czekoladę. Koniecznie wypróbuj nasz prosty i pyszny przepis na ciasto bananowe z kawałkami czekolady!

2. Brak żelaza?

Anemia to przypadłość, na którą narażone są szczególnie kobiety (karmienie piersią, ciąża czy zbyt obfite miesiączki), a także dzieci. Już niewielki brak tego pierwiastka wywołuje zmęczenie i ogólne osłabienie. O naturalnych sposobach uzupełniania żelaza już pisaliśmy. Warto zadbać, aby w codziennym jadłospisie znalazły się takie produkty jak wątróbka, wołowina czy ciemnozielone warzywa. Nie jesz mięsa? Dieta wege też sobie poradzi! O roślinnych zamiennikach wątróbki przeczytacie tutaj. Przepisy ze świetnym sprzymierzeńcem w walce z anemią – jarmużem – przygotowała Kasia Bem.

3. Brak cynku?

Ilość cynku w organizmie szacuje się na mniej więcej pół łyżeczki. Jednak już niewielki jego ubytek może prowadzić do wyniszczenia organizmu. Osłabienie mieszków włosowych, trądzik, rozstępy, pękająca skóra w kącikach ust – to tylko te dokuczliwe objawy. Wypłukanie cynku z organizmu prowadzi do dużo poważniejszych schorzeń: osłabienia odporności (minerał ten bierze udział w produkcji limfocytów T), pogorszenia wzroku, przyspieszonego starzenia (cynk wpływa na produkcję kolagenu). Aby tego uniknąć, skorzystaj z dobrodziejstw naturalnych produktów bogatych w cynk jak migdały, krewetki, czosnek czy sezam.

4. Brak omega-3?

Pierwsze objawy małej ilości omega-3 w diecie, w której prym wiodą te mniej pożądane tłuszcze omega-6, to sucha, łuszcząca się skóra, suche włosy, łupież, słabe i łamliwe paznokcie czy chroniczne zmęczenie. Lecz niedobór tego składnika prowadzi do dużo poważniejszych schorzeń jak niewydolność układu krwionośnego, depresja, cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów – a to dopiero początek długiej listy. Najzasobniejszym źródłem omega-3 są sardynki – jedna porcja to ponad połowa dziennego zapotrzebowania. Oto przepis na portugalską pastę sardynkową – palce lizać! Weganie niech sięgną po dobrodziejstwa portulaki warzywnej, o której pisaliśmy tutaj.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
barbara.palej zapytał(a) 8 maja 2016
Witam, mam pytanie dotyczyce suplementacji msm czy mozna brac przy osteporozie,czy nie zabiera wapnia? dziekuje