Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Wakacje w Egipcie - przewodnik kulinarny

Wakacje w Egipcie - przewodnik kulinarny
Wakacje w Egipcie warto zacząć od ful mudammas. Zdjęcie: Zachbe, en.wikipedia

„Jedzenie w Egipcie nie jest zbyt wartościowe. Raczej jest... gówniane. I wychodzi z tego, co wychodzi” – tak obrazowo podsumował swoje kłopoty żołądkowe po pobycie w tym kraju polski skoczek narciarski Piotr Żyła. Szkoda, że nie miał ze sobą naszego przewodnika… Bo, choć to wyzwanie, w Egipcie można znaleźć smaczne, zdrowe jedzenie.

Wakacje w Egipcie - przystawki

Dobry wybór:

Shorba ads to gęsta, smaczna zupa z soczewicy, najczęściej doprawiana kminkiem i cytryną, posypywana migdałami. Gotowane pokarmy są najbezpieczniejsze dla zdrowia zarówno krótko-, jak i długoterminowo. Krótkoterminowo, bo w procesie gotowania większość ewentualnych bakterii zginie, a składniki pokarmu staną się bardziej lekkostrawne. W dłuższej perspektywie gotowane dania najlepiej zadbają o dobry stan przewodu pokarmowego, w przeciwieństwie do smażonych nie zagrażają także zdrowiu serca i naczyń krwionośnych. Soczewica ma niski indeks glikemiczny, więc shorba ads na długo zaspokoi głód, nie podnosząc nadmiernie poziomu cukru we krwi ani nie dostarczając zbyt wielu kalorii. Nasycenie się tą pełną białka, wapnia, fosforu, żelaza i witamin zupą spowoduje, że łatwiej oprzemy się pokusie sięgnięcia po tłuste i potencjalnie biegunkogenne specjały sprzedawane na ulicach.

Ful mudammas to inna zdrowa i sycąca przekąska, którą warto jeść w Egipcie. Bób dusi się z oliwą, czosnkiem, sokiem z limonki i innymi przyprawami. Bób ma tylko 66 kcal w 100 g, za to aż 6 g błonnika, który dotrze do jelit i tam będzie chronił nas przed działaniem wywołujących zatrucia bakterii i innych patogenów. Ful można polecać pomocniczo osobom o obniżonym nastroju, jest bowiem wyjątkowo bogaty w łagodzącą stres witaminę B i lewodopę niezbędną do tworzenia hormonu szczęścia, czyli dopaminy.

Gorszy wybór:

Falafel – kulki ze zdrowej ciecierzycy, niestety smażone w głębokim tłuszczu, wymienianym rzadziej, niżbyśmy sobie tego życzyli. Podczas smażenia ulegają zniszczeniu witaminy i inne cenne składniki potraw. Zachodzą także tzw. reakcje Maillarda, w wyniku których uzyskujemy piękny kolor, zapach i chrupkość, a jednocześnie... związki nieprzyswajalne przez organizm, które mogą się przekształcać w szkodliwe substancje. Nadtlenki przemieniają kwasy tłuszczowe w wolne rodniki, które utrudniają działanie niezbędnym dla zdrowia enzymom, przyczyniają się do rozwoju miażdżycy i nowotworów oraz uszkadzają nerki i wątrobę. Smażenie może także uwalniać rakotwórczą akroleinę używaną jako gaz bojowy.

Z tego samego powodu odradzamy ta'amiję – smażone w głębokim tłuszczu kulki z soczewicy z przyprawami.

Ci, którzy nie są w stanie zrezygnować z kebaba (odradzamy tłuste mięso), niech wybiorą szisz tałuk, czyli kebab z kurczaka.

Zobacz jeszcze:
Wakacje w Egipcie - danie główne
Wakacje w Egipcie - deser

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij