Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Wakacje w Grecji – przewodnik kulinarny

Wakacje w Grecji – przewodnik kulinarny
Wakacje w Grecji - najlepiej zacząć od tzatzików. Zdjęcie: shutterstock

Wakacje w Grecji to długie wieczory w nadmorskich knajpach i mnóstwo kulinarnych pokus. Kuchnia grecka jest zaliczana do najzdrowszej diety śródziemnomorskiej, ale kryje pułapki. Podpowiadamy, co wybierać, a czego unikać w lokalnych menu, by urządzić sobie nie tylko ucztę dla zmysłów, ale przy okazji zadbać o zdrowie.

Wakacje w Grecji: przystawki

Dobry wybór:

Tzatziki – dip na bazie jogurtu z czosnkiem i ogórkiem. Dwa tygodnie z tym przysmakiem pozwolą: obniżyć poziom cholesterolu (i jogurt, i czosnek obniżają stężenie tego tłuszczu), zadbać o figurę (czosnek wspomaga metabolizm tłuszczów, a jogurt reguluje pracę przewodu pokarmowego) i pomogą uniknąć zimowych infekcji (bakterie zawarte w jogurcie wzmacniają odporność, a czosnek to naturalny antybiotyk). To typowe greckie danie pozytywnie wpłynie także na samopoczucie – dowiedziono, że jogurt łagodzi nadpobudliwość emocjonalną i objawy PMS, a czosnek łagodzi bóle głowy i ułatwia zasypianie. Jeśli zależy wam na trzymaniu linii, tzatziki jedzcie widelcem, a nie z pitą – mimo że pyszna, dostarcza aż 300 zbędnych kcal i 50 g węglowodanów. Chociaż, to przecież wakacje… Jeśli chcecie posmakować tzatzików jeszcze przed wyjazdem, wypróbujcie prosty przepis z dodatkiem mięty autorstwa Pawła Lorocha.

Hummus – ten gęsty dip z ciecierzycy, czosnku, pasty sezamowej, oliwy i przypraw ma niski indeks glikemiczny (12), więc zaspokaja głód, nie dostarczając wielu kalorii. Hummus jest cennym źródłem manganu i witaminy B6, więc odżywia nerwy i mózg, a także stawy. Będzie smakował jako dodatek do surowych marchewek czy ogórków.

Gorszy wybór:

Saganaki – smażony w głębokim tłuszczu i panierce tłusty ser.

Spanakopita – placek z ciasta filo nadziewany szpinakiem i serem feta ukrywający 410 kcal, 24 g tłuszczu (w tym 12 g tłuszczów nasyconych).

Zobacz jeszcze:
Wakacje w Grecji - danie główne
Wakacje w Grecji - deser

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij