Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Wakacje w Hiszpanii – przewodnik kulinarny

Wakacje w Hiszpanii – przewodnik kulinarny
Wakacje w Hiszpanii zaczynamy od gazpacho, zdjęcie: shutterstock

Do tego kraju warto się wybrać choćby wyłącznie za względu na fenomenalną kuchnię. Przejeżdżając z Andaluzji do Katalonii, na Ibizę i w inne regiony tego turystycznego raju, przekonujemy się, na jak wiele różnych sposobów można podać ośmiornicę, co można zrobić z oliwek i jak magicznym owocem (sic!) jest pomidor. Ale wakacje w Hiszpanii to także dietetyczne pułapki, m.in. tłuste kiełbasy czy patatas bravas – przepięknie nazwane... smażone ziemniaki.

Wakacje w Hiszpanii – przystawki

Dobry wybór:

Tapas, na północy zwane pinchos,to maleńkie przystawki – najlepszy sposób poznania feerii smaków Hiszpanii bez przejadania się. Wybieramy te surowe, marynowane lub grillowane (a la plancha, a la parrilla, grille). Unikamy smażonych (frito). Warto zjeść kilka oliwek (mogą być nadziewane papryczkami lub anchois, unikajmy kalorycznego nadzienia z sera). Siedem sztuk zawiera 31 kcal, a według żywieniowców wystarczy zjadać tyle dziennie, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia miażdżycy, nowotworów i alergii. Z oliwek możemy pozyskiwać cenną oliwę, ponieważ są one bardzo tłuste (zawierają 30–60 proc. tłuszczu). Ma to jednak swoje zalety – tapasy zazwyczaj podajemy do wina, tłuszcz z oliwek spowoduje, że alkohol będzie się wchłaniał wolniej. Warto też spróbować tapenady, czyli pasty z oliwek, czosnku, anchois, kaparów i ziół. Bezcenna jest sałatka ze szpinaku i ciecierzycy – smaczna mieszanka wzmacniających zielonych liści i sycących kuleczek, pełnych żelaza, potasu, fosforu, błonnika i witamin z grupy B. Warto schrupać kilka tutejszych migdałów (mimo że często są solone, słodzone i prażone). Mają bardzo dużo wapnia niezbędnego dla zdrowia zębów i kości, magnezu łagodzącego stres i przemęczenie oraz cynku – świetnie wpływającego na płodność i cerę.

Inna doskonała przystawka to gazpacho, czyli chłodnik na bazie pomidorów, najczęściej z papryką, cebulą, ogórkiem, czasem także innymi warzywami. Wakacje w Hiszpanii bez tego klasyka trudno sobie wyobrazić. Poprośmy jednak, aby do gazpacho nie dodawano bezwartościowych kawałków chleba, dzięki czemu porcja zupy będzie miała tylko 120 kcal. Regularnie jedzony hiszpański chłodnik obniża ciśnienie krwi nawet o niemal 30 proc. – wyliczyli naukowcy z Uniwersytetu w Barcelonie. Wyrówna także niedobory witamin i minerałów. Przede wszystkim ta przystawka idealnie komponuje się z tutejszym klimatem – jest lekka i odświeżająca.

Gorszy wybór:

Chorizo – tradycyjna kiełbasa wieprzowa (z mięsa i tłuszczu świń), tak samo niezdrowa jak nasze. Aby zadośćuczynić obowiązkom turysty, poczęstujmy się plasterkiem i na tym poprzestańmy. Objadanie się kiełbasami może spowodować, że następne wakacje spędzimy na kardiologii.

Szkoda miejsca w żołądku na patatas bravas, obsmażane ziemniaki z przyprawami – mała porcja to aż 250 kcal i sporo soli – szkodliwej dla nerek, źle wpływającej na ciśnienie i pracę serca.

Zobacz jeszcze:
Wakacje w Hiszpanii - danie główne
Wakacje w Hiszpanii - deser

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij