Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Wakacje w Turcji – przewodnik kulinarny

Wakacje w Turcji – przewodnik kulinarny
Wakacje w Turcji zaczynamy od dolmy, zdjęcie: shutterstock

Turecki kebab zawojował świat. Niestety jedyną jego zaletą jest… smak. Utożsamianie tureckiej kuchni z kawałkami tłustego mięsa w bułce to nieporozumienie. Kraj o ciepłym klimacie, położony nad morzem ma do zaoferowania znacznie więcej.

Wakacje w Turcji - przystawki

Dobry wybór:

Gęsta, aromatyczna, intensywna zupa to jedna z najzdrowszych potraw. Większość zup zawiera mnóstwo witamin i mikroelementów, a do tego jest lekkostrawna. Jedną z najpopularniejszych w Turcji jest mercimek corbasi, czyli zupa z soczewicy. Soczewica zawiera duże ilości kwasu foliowego, który ułatwi zrelaksowanie się na urlopie, gdyż jest niezbędny do produkcji odpowiedzialnej za dobry nastrój serotoniny. Ma też bardzo niski indeks glikemiczny, więc świetnie nadaje się dla tych, którzy są na diecie. Ponieważ jest bardzo sycąca, pomoże w walce z zachciankami na niezdrowe przekąski. Warto też spróbować zupy z zielonego groszku (bezelye corbasi) i rybnej (balik corbasi).

Ci, którzy chcą dodać wakacjom pikanterii, niech postawią na midye dolma, czyli małże faszerowane ryżem i przyprawami. Małże zawierają dużo cynku, więc dodadzą apetytu na miłosne igraszki. Poprawią też wygląd skóry i włosów, pomagając uzyskać charakterystyczny blask bijący od tych, którzy właśnie wrócili z wakacji.

Bogactwo odmładzających antyoksydantów zawierają dolma. Te zawijane w liście winogron gołąbki faszeruje się cukinią, bakłażanem, pomidorami i papryką. Dolma są dostępne w wersji wegetariańskiej i z mięsem.

Gorszy wybór:

Pide, czyli pieczony placek z serem, mielonym mięsem i warzywami, zawiera dużo białej mąki. To prawda, że zboża są podstawą tradycyjnej piramidy zdrowego żywienia, ale sęk w tym, że chodzi o pełne zboża. Biała mąka powstaje z części ziaren zawierającej niemal wyłącznie skrobię. W procesie rafinacji usuwa się łuskę ziarna, kryjącą błonnik, witaminy i mikroelementy niezbędne do strawienia skrobi. Dlatego osoby żywiące się dużą ilością potraw mącznych szybciej tyją i mają wiele różnych problemów ze zdrowiem. Zawarty w pide ser dodatkowo podnosi kaloryczność dania.

Ze względu na białą mąkę, a także kojarzony z kilkudziesięcioma chorobami gluten warto ograniczyć spożycie podawanych niemal do wszystkich dań chlebków: podobnego do kajzerek ekmeka, przypominającego bajgle simita i płaskiego jak naleśnik lahmacun.

Kabak kizartmasi to podawane na zimno plastry cukinii, niestety wcześniej usmażone. Ten proces obróbki zmienia wartości warzywa – usuwa cenne witaminy, dodaje morderczy tłuszcz.

Zobacz jeszcze:
Wakacje w Turcji - danie główne
Wakacje w Turcji - deser

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij