Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Wakacje we Włoszech – przewodnik kulinarny

Wakacje we Włoszech – przewodnik kulinarny
Wakacje we Włoszech dobrze rozpocząć od minestrone, zdjęcie: shutterstock

Apetyczne warzywa, wyborne sosy, mistrzowsko dobrane przyprawy. No i te lody! Z drugiej strony nieprzyzwoite ilości sera oraz worki białej mąki ukryte w pieczywie, makaronach i pizzy. Zasiadając do włoskiej uczty, starannie zaplanujmy jej kolejne odsłony.

Wakacje we Włoszech – przystawki

Dobry wybór:

Jednym z sekretów zdrowych sylwetek Włochów jest fakt, że dość późno spożywany główny posiłek celebrują wiele godzin. Bierzmy z nich przykład – dzięki powolnemu tempu żołądek wyśle do mózgu informację, że jest pełny, zanim go przeciążymy. Dlatego też nie zamawiajmy od razu wszystkich dań, ale dajmy sobie czas na podglądanie, jakie smakowitości pojawiają się na stołach sąsiadów, i zastanowienie, na co mamy ochotę po tym, co już zjedliśmy.

Minestrone to zupa na bazie sezonowych warzyw, jej skład różni się nieco w poszczególnych regionach Włoch. Zwykle zawiera przecier pomidorowy, cukinię, fasolkę szparagową, marchewkę, kapustę, cebulę, zielony groszek i szpinak. Poprośmy o wersję bez makaronu i grzanek. Szacowna Mayo Clinic uważa, że pod względem dietetycznym jest to jedna z najmądrzej zaprojektowanych potraw w historii ludzkości. U.S. Food and Drug Administration poleca tę zupę jako doskonałe źródło witamin K, A i C. Jest także świetna na kaca i dla ofiar niezdrowej diety – kwercetyna z cebuli podkręci przemianę materii, glukozynolany z kapusty oczyszczą jelita i wątrobę.

Doskonałe włoskie przystawki (antipasti) to grillowane warzywa albo caponata, czyli słodko-kwaśne duszone warzywa, m.in. bakłażany, papryka, cebula, seler naciowy, pomidory, kapary, oliwki. Zgodnie z badaniami takie warzywne mieszanki spożywane przez miesiąc u wielu osób obniżają ciśnienie krwi nawet o 30 proc. – oto praktyczna moc postrzeganych jako czysto teoretyczne witamin i antyoksydantów. Zauważymy także poprawę wyglądu cery i zmniejszenie cellulitu.

Z tego samego powodu warto postawić na sałaty (insalata). Warzywa dojrzewające w słońcu Italii łatwo polubić, bo mają często bardziej intensywny smak niż polskie, narażone na fochy klimatu. Jeśli wybierzemy wersję z fasolką lub grochem, możemy zrezygnować z mięsa, bo te warzywa są sycące i dostarczą białka. Takie urozmaicenie zmniejszy spożycie przyspieszających wieczny odpoczynek nasyconych kwasów tłuszczowych, a zwiększy błonnika i przeciwutleniaczy. Wybieramy sałaty bez makaronów i sosów. Do smaku doprawiamy je oliwą regulującą poziom cholesterolu we krwi.

Gorszy wybór:

Podjadanie chleba, który otrzymamy jako tzw. poczekajkę, to zły pomysł. Pieczywo jest kaloryczne (czosnkowe z serem może mieć nawet 200 kcal w kromce), a nie jest tak smaczne jak to, co dostaniemy później. Lepiej nawet zjeść w trakcie dnia kulkę lodów, niż przyjść do restauracji na tyle głodnym, aby rzucić się na to zapychadło żołądka, żył i tętnic.

W poprzednich częściach przewodnika zachęcaliśmy do wakacyjnego urozmaicenia diety owocami morza, zastrzegając, że muszą one być surowe, grillowane, duszone lub gotowane. Dlaczego nie smażone? Porcja przygotowanych w ten sposób kalmarów (calamari fritti) to aż 800 kcal! Z powodu zawartości kalorii i nasyconych kwasów tłuszczowych odpada także smażona mozzarella, smażone rybki, a nawet smażone warzywa (tym bardziej że są smażone w panierce – kolejnym wcieleniu mąki).

Zobacz jeszcze:
Wakacje we Włoszech - danie główne
Wakacje we Włoszech - deser

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij