Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Warzywa i owoce – kiedy wybierać eko?

Warzywa i owoce – kiedy wybierać eko?
Te warzywa i owoce warto kupować w wersji eko. Zdjęcie: Dorota Białkowska

Warzywa i owoce – tak przecież zdrowe – też mają swoje czarne charaktery. To najbardziej skażone pestycydami produkty tworzące „parszywą dwunastkę”. Zdecydowanie lepiej kupować je z upraw ekologicznych niż przemysłowych.

Warzywa i owoce na czarną listę trafiają werdyktem amerykańskiej organizacji Environmental Working Group (EWG), która przed wydaniem wyroku testuje aż 28 000 warzyw i owoców.

W 2013 roku na czele czarnej listy uplasowały się jabłka. Na jednym jabłku znajduje się aż 40 różnych pestycydów! Kolejne miejsca zajmują truskawki, winogrona, seler naciowy, brzoskwinie, szpinak, słodka papryka, nektarynki, ogórki, ziemniaki, pomidorki wiśniowe, ostra papryka. Poza listą, ale także z wysoką zawartością chemii, znalazły się sałata i jarmuż, a także cukinia.

EWG równolegle ogłasza także chlubną listę 15 bohaterów pozytywnych, czyli owoców i warzyw najmniej skażonych pestycydami. W tym roku czystością mogą pochwalić się: kukurydza, cebula, ananas, avocado, kapusta, mrożony groszek, papaja, mango, szparagi, bakłażan, kiwi, grejpfrut, melon, słodkie ziemniaki i grzyby.

Jak korzystać z tej listy? Nie chodzi o to, by przestać kupować warzywa i owoce z czarnej listy, tylko o to, by kupować je z głową – w ten sposób można zmniejszyć ilość spożywanej warzywach i owocach chemii nawet o 90%. Przesłanie EWG jest następujące – jedz warzywa i owoce! Korzyść dla zdrowia jest większa niż zagrożenie spowodowane toksynami. Jednak korzystaj z listy, by ograniczyć spożycie szkodliwych dla zdrowia pestycydów. Jeśli tylko możesz, kupuj „parszywą dwunastkę” warzyw i owoców z upraw ekologicznych. O ekowarzywa i owoce pytaj na lokalnych targach, w sklepach ekologicznych, również tych w sieci, znajdź lokalnych producentów. Wesprzesz w ten sposób tego typu uprawy i wytworzysz na nie popyt. Możesz też zastępować toksyczne owoce i warzywa tymi, których nie ma na liście, lub bardzo dokładnie myć je przed spożyciem w letniej wodzie z dodatkiem octu jabłkowego. Z warzyw liściastych koniecznie usuwaj górne liście. Możesz też obierać „parszywki” ze skórki, ale wtedy tracisz wiele cennych witamin.

Przy okazji warto sobie uświadomić, że pestycydy to z definicji trujące środki chemiczne – zostały stworzone, by zabijać żyjące organizmy, tj. owady i insekty, grzyby i rośliny. Spożycie pestycydów wiązane jest z rozwojem zmian nowotworowych, rozregulowaniem gospodarki hormonalnej, wysypkami skórnymi, infekcjami dróg oddechowych, zaburzeniami w układzie nerwowym. W ubiegłym roku amerykańskie stowarzyszenie pediatrów American Academy of Pediatrics po raz pierwszy zajęło oficjalnie stanowisko w sprawie pestycydów, ostrzegając lekarzy i rodziców, że pestycydy spożywane w diecie są potencjalnie niebezpieczne dla dzieci.

By robić inteligentne i bezpieczne zakupy, najlepiej wydrukować sobie małą ściągawkę z "parszywą dwunastką" i nosić ją w portfelu. Przy okazji zakupów w sklepie ekologicznym bedzie jak znalazł!


Kasia Bem - nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (tytuł Master of Yoga, II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów: Joga dla Twarzy, Potęga Ciszy, Happy Detoks z jogą naturalnie! Autorka książki "Happy Detoks". Więcej: www.kasiabem.comwww.namastejoga.pl


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij