Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Wegański majonez

Wegański majonez
Wegański majonez można przygotować na wiele sposobów. Zdjęcie: erVegan

Jak weganie kręcą swój własny majonez bez żółtek jaj? Co dodają do klasycznej świątecznej sałatki i do najlepszych kanapek? To żadna nowina, ale mają na to swój sposób, który właśnie wam podrzucamy!

Produkcja klasycznego majonezu opiera się na łączeniu oleju z żółtkiem jaja, dodatkami i przyprawami. Jak robią to wegeludzie? Wegański majonez można przygotować na wiele sposobów, jednak najłatwiejszym i najbardziej efektowym jest ten na bazie mleka sojowego i oleju.

Prosty proces emulgacji, czyli łączenia dwóch faz ‒ wodnej (mleko sojowe) oraz oleistej (łagodny w smaku olej) ‒ pozwala na uzyskanie gęstego sosu, który autentycznie przypomina ten jajeczny. Serio! Sojowy majonez najlepiej emulguje i ubija się w blenderze kielichowym i jest to najlepszy sposób na jego przyrządzenie.

Spotkałem się z wieloma opiniami, że majonez na bazie mleka sojowego jest nawet smaczniejszy i zdecydowanie lżejszy od standardowego, a najlepszym tego potwierdzeniem jest mój tato, który już nie wyobraża już sobie świątecznej sałatki na zwykłym, sklepowym majonezie ze słoika.

Jajeczny posmak (który jednak wcale w majonezie nie ma dominować!) uzyskasz, dodając odrobinę czarnej soli. Dokładniej nazywa się ona „kala namak” i kupisz ją w sklepach z żywnością orientalną. Dla dodatkowego, dość charakterystycznego smaku „umami” użyj płatków drożdżowych, które kupisz w sklepach ze zdrową żywnością. Jeżeli brakuje ci lekko żółtawego koloru, dodaj szczypty kurkumy. Proste? No to kręcimy!

Przepis na wegański majonez

Weganiski majonez sojowy - smaczniejszy od tradycyjnego. Zdjęcie: erVegan

Składniki (na jeden słoik około 300 ml):

- niewiele ponad ½ szklanki mleka sojowego niesłodzonego
- około ¾ szklanki oleju z pestek winogron, ryżowego bądź rzepakowego
- 1 łyżeczka musztardy (jeśli lubisz ‒ dodaj więcej)
- 1 łyżka octu winnego bądź jabłkowego
- 2‒3 łyżki płatków drożdżowych (opcjonalnie)
- szczypta soli, czarnej soli oraz pieprz

By przygotować wariację majonezową w postaci sosu czosnkowego: dodatkowo 1‒2 łyżeczki otartego czosnku, cebulka dymka

Mleko sojowe, ocet, musztardę i przyprawy wraz z płatkami drożdżowymi umieść w blenderze i miksuj około 5 minut, aż wszystko dobrze się połączy, a płyn napowietrzni. Na wysokich obrotach blendera dodawaj cieniutkim strumieniem olej przez otwór blendera bądź szczelinę między pokrywką a kielichem. Rzadka masa zacznie gęstnieć i będzie to znak, że można zwolnić obroty, ale nadal dodawaj oleju, aż do uzyskania odpowiedniej konsystencji. W tym przepisie najważniejszy jest proces powolnego dodawania oleju do miksowanego mleka sojowego ‒ to właśnie proces emulgacji. Masę przełóż do lodówki i trzymaj w szczelnie zamkniętym słoiku przez kilka dni.

Aby przygotować sos czosnkowy, do powstałego majonezu dodaj starty czosnek oraz cebulkę dymkę i dopraw dodatkowo do smaku.

 

Eryk Wałkowicz – stuprocentowy roślinożerca i wielbiciel kuchni wegańskiej. Zwariowany student dietetyki i autor bloga erVegan, na którym rozwija swoje kulinarno-dietetyczne pasje pokazując, że dieta roślinna jest smakowita i pełna niespodzianek, nawet z punktu widzenia faceta!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij