Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Wegański parmezan

Wegański parmezan
Przepis na roślinny, wegański i bezglutenowy parmezan. Zdjęcie: erVegan

Nie wyobrażasz sobie ulubionego włoskiego makaronu bez tartego parmezanu? Sprawdź, jak sobie poradzić i odtworzyć ten pyszny serowy smak w wersji w 100 procentach roślinnej!

Klasyczny włoski makaron z pszenicy durum, sos marinara, mnóstwo świeżej bazylii, no i parmezan. Jednak roślinny, wegański i bezglutenowy. Zdrowiej już być nie może! To całkiem zgrabne połączenie smakowe bardzo przypomina oryginalny smak tartego sera. W czym tkwi jego sekret?

Podstawą wegańskiego parmezanu, którym weganie i zwolennicy roślinnych potraw posypują swoje dania, są orzechy oraz płatki drożdżowe. Dzięki dezaktywacji drożdży nie ulegają one fermentacji, nie tworzą puszystych bąbli i nie napowietrzą pizzy na pulchny placek. Jednak dzięki sporej zawartości naturalnego glutaminianu podkręcają smak praktycznie każdego dania, nadając mu orzechową i serową nutę. Płatki drożdżowe, inaczej nazywane drożdżami nieaktywnymi, kupisz w sklepach ze zdrową lub orientalną żywnością. Jeżeli wybierasz wersję bezglutenową, pamiętaj, by wybrać te bez słodu jęczmiennego!

Dzięki połączeniu serowych płatków drożdżowych, tłustych orzechów oraz soli uzyskasz wegański parmezan, którym możesz posypywać swoje ulubione sałatki, makarony albo pizzę. Roślinny parmezan jest całkowicie pozbawiony cholesterolu, za to zawiera mnóstwo zdrowych tłuszczów i błonnika pochodzącego z orzechów. Natomiast sekretne płatki drożdżowe obfitują w witaminy z grupy B. Parmezan z tego przepisu to zdecydowanie dobre urozmaicenie diety, które przy okazji świetnie smakuje.

Przepis na wegański parmezan

Podstawą przepisu na wegański parmezan są orzechy oraz płatki drożdżowe. Zdjęcie: erVegan

Składniki (na jeden średni słoik):

- 1/2 szklanki migdałów
- 1/2 szklanki orzechów nerkowca
- 5 łyżek, około 1/4 szklanki płatków drożdżowych
- niepełna łyżeczka soli
- odrobina pieprzu

Mieszankę orzechów zmiel w malakserze bądź blenderze z ostrzami typu „S”, nie muszą być dokładnie zmielone na gładki pył. Dodaj do nich płatki drożdżowe oraz sól i porządnie wymieszaj. Dodaj odrobinę pieprzu do smaku. Tak przygotowany parmezan możesz przechowywać przez długi czas w szczelnie zamkniętym słoiku w lodówce. Używaj go do swoich ulubionych potraw, takich jak makarony, zapiekanki, sałatki, gulasze i leczo. Smacznego!



Eryk Wałkowicz
 – stuprocentowy roślinożerca i wielbiciel kuchni wegańskiej. Zwariowany student dietetyki i autor bloga erVegan, na którym rozwija swoje kulinarno-dietetyczne pasje pokazując, że dieta roślinna jest smakowita i pełna niespodzianek, nawet z punktu widzenia faceta!



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij