Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Wek na rozgrzanie: mus imbirowy

Wek na rozgrzanie: mus imbirowy
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Jesienne i zimowe wieczory łączy jedno – jest zimno. A gdyby tak wyczarować mus, który w mig rozgrzewa, działa przeciwzapalnie i do tego obłędnie smakuje? Zróbcie z nami słoiczek pachnącego imbirem musu – na próbę. Będziecie chcieć więcej!

Na pierwszy ogień weźmy imbir właśnie. Słowo ogień nie jest tu użyte bez znaczenia. Imbir działa niezwykle rozgrzewająco, odkażająco, odświeżająco oraz jest bogaty w substancje przeciwzapalne. Imbir często wchodzi w skład plastrów rozgrzewających – łagodzi bóle stawów i mięśni. Oprócz tego ułatwia trawienie, pomaga przy migrenach i ma działanie przeciwobrzękowe.

Cynamon to najstarsza przyprawa na świecie. Przez wiele stuleci był stosowany w celach wzmacniających i odkażających. Dzisiaj głównie używamy go przy wypiekach. Nie zapominajmy jednak, że ta korzenna przyprawa ma zdrowotny wpływ na nasz organizm. Łagodzi infekcje, obniża poziom złego cholesterolu, jest źródłem błonnika, żelaza i wapnia.

Miód z kolei, oprócz tego, że jest słodki i całkowicie może zastąpić cukier w kuchni, ma działanie bakteriobójcze, rozgrzewające, wzmacnia serce i odporność, pomaga przy bólu gardła. Oprócz tego obniża ciśnienie tętnicze krwi, koi nerwy i jednocześnie działa pobudzająco na nasz mózg. Oczywiście tylko miód prawdziwy!

Wykorzystamy także złocistą kurkumę, która działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo, obniża poziom cholesterolu i glukozy. Dodatkowo sięgnęliśmy po goździki, bo świetnie smakują z cynamonem, i limonkę, która zrównoważy słodki smak miodu.

Składniki:

- 120 ml miodu
- 8 łyżek startego drobno świeżego imbiru
- 1/2 łyżeczki cynamonu
- 5 goździków
- 4 łyżki startego drobno korzenia kurkumy albo łyżka kurkumy w proszku
- sok z jednej limonki
- starta skórka z jednej limonki
- ok. 200 ml wody

Przygotowanie:

Wlej wodę do rondelka. Na małych oczkach zetrzyj imbir i kurkumę.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Wrzuć do wody (jeśli używasz kurkumy w proszku, dodaj ją też teraz).

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Podgrzej. Wciśnij sok z cytryny i dodaj skórkę. Wrzuć goździki i cynamon. Gotuj na najmniejszym ogniu 15–20 minut. Odstaw na bok i poczekaj, aż temperatura osiągnie 40 stopni. Dodaj miód.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Mus powinien mieć konsystencję lejącego sosu, jeśli jest za gęsty, dolej wodę. Połącz ze sobą składniki. Przelej do wyparzonego słoika, zakręć mocno i postaw do góry dnem do całkowitego wystygnięcia. Taki rozgrzewający mus po otwarciu należy przechowywać w lodówce.

Jak wykorzystać gotowy mus? W zimne wieczory dodaj dwie łyżki musu do gorącej wody bądź ulubionej herbaty.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

 


masz.talerz - duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.masztalerz.tumblr.com


konsultacja dietetyczna: Małgorzata Różańska - dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

 

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Marta Rochoń zapytał(a) 14 października 2015
Pytanie dotyczy artykułu Wek na rozgrzanie: mus imbirowy
Przecież wysoka temperatura to najgorszy wróg kwasu askorbinowego w cytrynie. Wit C to kluczowa wit w okresie jesiennym, więc po co ją niszczyć? Tamo imbir - po wysuszeniu traci właściwości przeciwzapalne, antytoksyczne, rozgrzewające również znacznie się osłabią. Więc oprócz, smaku takiego musu nie wiele nam to da. Polecam ciepłą herbatkę, po osiągnięciu 50-40 stopni dodać miód, cytrynę, imbir w plasterkach (świeży!) i dorzucić jeden goździk nawet pomarańczę. Super smak, aromat, prostsze przygotowanie, a co najważniejsze do naparu dostają się wszystkie pożądane nam składniki. :) ?
Ewa odpowiedział(a) 18 października 2015
- 8 łyżek startego drobno świeżego imbiru - nie ma tu mowy o suszonym. Kurkuma-owszem, w proszku, ale imbir nie.