Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Witamina K na krzepliwość krwi

Witamina K na krzepliwość krwi
Witamina K reguluje krzepliwość krwi, zdjęcie: shutterstock

Sezon na stłuczenia i urazy rozpoczęty. Zauważasz u siebie problem z krzepnięciem krwi i podatność na powstawanie siniaków? Sprawdź czy witamina K znajduje się w Twojej diecie. To ona skraca czas, w jakim krzepnie krew oraz zmniejsza ryzyko złamań.

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety 80 mcg, mężczyźni 65 mcg.

Rola: produkcja czynników krzepnięcia krwi, regulacja gospodarki wapniem i mineralizacja kości.

Zwiększone zapotrzebowanie: zaburzenia wchłaniania, dieta niskotłuszczowa, kuracje antybiotykowe i odchudzające, przyjmowanie salicylanów i leków przeciwzakrzepowych.

Objawy niedoboru: podatność na powstawanie siniaków, skłonność do krwawień m.in. z nosa, obfite miesiączki, zapalenie jelita.

Skutki nadmiaru: swędzenie, zaczerwienienie i zmiany skórne.

Interakcje: jej poziom obniżają m.in. leki przeciwzakrzepowe, przeciwbólowe i przeciwpadaczkowe.

Źródła: zielonolistne warzywa, m.in. kapustne, natka, oleje roślinne, nasiona roślin strączkowych, fioletowoniebieskie owoce.

Witamina K rozpuszcza się w tłuszczach. Nie jest odporna na działanie światła i związków zasadowych takich jak soda, za to dość dobrze znosi kontakt z powietrzem i ogrzewanie.

Chesz poczytać za co odpowiedzialne są inne witaminy? Odwiedź nasz indeks wartości odżywczych.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij