Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Wszechstronna witamina D

Wszechstronna witamina D
Odpowiedni poziom witaminy D we krwi chroni przed rozwojem komórek nowotworowych. Źródło: www.skitterphoto.com

Szacuje się, że aż 90 proc. Polaków ma niedobór witaminy D, w ogóle o tym nie wiedząc! Prawie pewne więc jest, że ty również masz jej za mało. Pora to nadrobić, bo witamina D jest bezcenna.

Warto zbadać jej poziom, bo jeśli jest odpowiedni, twój organizm funkcjonuje, jak trzeba. Wystarczy, że oddasz krew do analizy. Jeśli twój wynik będzie wskazywał powyżej 75‒125 nmol/L (tj. >30‒50 ng/mL) to znaczy., że zaopatrzenie organizmu w witaminę D jest w normie. Jeśli wynik jest niższy, to znaczy, że jesteś wśród 90 proc. osób, które mają niedobory.

Co wtedy? Po pierwsze, korzystaj ze słońca. Już 20 minut ekspozycji na słońce w okresie wiosenno-letnim, z odkrytymi ramionami, bez ochronnego kremu z filtrem, w godzinach 10‒15 wystarcza, by organizm wytworzył odpowiednią ilość witaminy D. Niestety, jesienią i zimą nie jest to możliwe, bo nie bez różnicy jest, jakie to światło! Chodzi o promieniowanie UVB, którego ilość w tym czasie w naszym klimacie jest zbyt mała. Wtedy wybierz naświetlanie specjalnymi lampami o promieniowaniu UVB lub suplementację witaminą D.

Po drugie, przyjrzyj się swojej diecie. Choć witamina D w naszym organizmie pochodzi głównie z produkcji skórnej, to nie bez znaczenia jest twoje menu. Czy obecne są w nim produkty, które dostarczają witaminy D? Czy jadasz ryby, nabiał, jajka? Stosujesz tran?

Na mocne kości i nerwy, przeciw rakowi

O odpowiednią ilość witaminy D naprawdę warto zadbać. Dlaczego to tak ważne? Witamina D zapobiega krzywicy u dzieci ‒ jest bardzo ważnym związkiem warunkującym prawidłowy rozwój kości. Ale jest ważna także dla osób dorosłych ‒ zapobiega osteoporozie i osteopenii. A na tym jej działanie się nie kończy.

Miewasz gorszy nastrój zimą i obwiniasz za to brak słońca? Słusznie. Nowe badanie sugeruje, że niski poziom witaminy D i depresja są ze sobą powiązane. W badaniach wzięło udział ponad 12 tysięcy osób od 20. do 90. roku życia, u których zbadano poziom witaminy D w organizmie oraz oceniono objawy depresji. Okazało się, że osoby z najniższym poziomem witaminy D przejawiały najwięcej objawów depresji.

Odpowiedni poziom witaminy D pomaga uchronić się przed schorzeniami układu nerwowego, np. chorobą Alzheimera. Opublikowane przez pismo „Neurology” wyniki międzynarodowych badań wykazały, że zbyt niski poziom witaminy D u osób po 65. roku życia aż dwukrotnie zwiększa ryzyko demencji. Badania były prowadzone przez sześć lat na 1650 osobach w wieku emerytalnym, które w chwili rozpoczęcia badań nie miały objawów demencji i nie cierpiały na schorzenia naczyniowo-sercowe. Pod koniec badań okazało się, że wśród osób z prawidłowym poziomem witaminy D jedynie co dziesiąta zaczęła wykazywać objawy demencji, w tym choroby Alzheimera, a dwukrotnie częściej na demencję zachorowały osoby ze zbyt niskim poziomem witaminy D. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij