Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowa aktywność

Wychodzić sobie zdrowie

Wychodzić sobie zdrowie
Zdjęcie: shutterstock

Czy wiecie, że spędzanie większości czasu w pozycji siedzącej jest zabójcze dla waszego kręgosłupa, mięśni stawów i całego organizmu? W dodatku skraca życie. Akcja rozpoczęta - chodzimy!

Sport, aktywność fizyczna, siłownia, bieganie… Dużo się o tym ostatnio pisze i mówi. W Polsce bez dwóch zdań panuje teraz moda na bycie fit. Czy dotyczy to jednak każdego? Zdecydowanie nie. Wczoraj na plenerowym treningu personalnym zaczepiła mnie pewna pani. Zanim się odezwała, długo i bacznie obserwowała sytuację. W końcu pyta: „A do czego potrzebne są te ćwiczenia? Do tańca, gimnastyki?”. „Dla zdrowia” ‒ odpowiadam. Po prostu dla zdrowia. Przekrzywiła w głowę w głębokim niezrozumieniu i odeszła. Miała minę, która jasno sugerowała, że powariowaliśmy.
Takich ludzi jak ta pani wciąż jest bardzo dużo. Codziennie na swojej drodze spotykam się z osobami, które mają nadwagę lub są otyłe (w Polsce wskaźniki statystyczne dotyczące problemu wciąż są bardzo wysokie). Kiedy ich mijam, słyszę, że tracą oddech. Ich tętno niebezpiecznie przyśpiesza podczas najbardziej podstawowej czynności życiowej – chodzenia. Oni sami najczęściej nie wiedzą, że to problem, że nie powinno tak być. Złe samopoczucie i wycieńczenie zganiają na karb słabego stanu zdrowia.

Bo wysiedzisz jajo!

A przecież jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest ciągłe siedzenie. W pracy – przed komputerem, w domu – przed telewizorem, nawet przed blokiem – na ławce. Ciągle siedzimy! Nie mówię, że każdy ma biegać maratony. Uwierzcie mi na słowo – wystarczy, że zaczniecie chodzić. Plusów jest tak wiele, że nie wiem nawet, od czego zacząć. Regularne spacery przede wszystkim poprawiają kondycję waszego serca i zmniejszają ryzyko chorób. Cukrzyca? Spacery obniżą prawdopodobieństwo jej wystąpienia aż o 60 proc. Cały układ krwionośny będzie pracował lepiej i sprawniej, dbając o żyły i tętnice oraz zaopatrując cały organizm w niezbędne składniki odżywcze oraz tlen. Inaczej będzie pracował układ nerwowy, a dotleniony mózg będzie miał lepszą pamięć. Tak, tak – im więcej siedzicie, tym szybciej zbliża się do was starość. Siedzenie ma wpływ także na oddychanie. Osoby siedzące po kilka-kilkanaście godzin dziennie za biurkiem są dwukrotnie bardziej narażone na zatorowatość płucną. Osłabia się także krążenie krwi, w wyniku czego mogą powstać zakrzepy w żyłach dolnych partii nóg. Jednak dzięki chodzeniu możecie tego uniknąć. Będziecie mieli znacznie lepsze samopoczucie, nie wspominając nawet o tym, że tego typu ruch przyśpieszy metabolizm i wraz ze zmianą nawyków żywieniowych z pewnością będzie sprzymierzeńcem procesu odchudzania.

Nie szukajcie wymówek w braku czasu. Nikt nie każe nikomu chodzić przez dwie godziny. Specjaliści twierdzą, że największe korzyści organizm osiąga z półgodzinnej przechadzki podejmowanej kilka razy w tygodniu. Plus? Chodzić może każdy. Nawet osoba, która waży 200 kg. Dlatego warto wykorzystywać na przechadzki każdą możliwą chwilę. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Zu Zia zapytał(a) 20 sierpnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Wychodzić sobie zdrowie
Według mnie część tego artykułu nie jest związana ze wszystkimi ludźmi bo jeśli ktoś ma nadciśnienie do nie może szybko zmieniać tempa , i to powinno być napisane bo nie wszyscy o tym wiedzą a jeśli niektórzy chorują na choroby sercowe typu nadciśnienie to może dojść do zawału przy tak gwałtownej zmianie tempa.
Em Marsz zapytał(a) 13 sierpnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Wychodzić sobie zdrowie
22minuty?! O rety... Czy ruch po pracy to kompensuje? Jak długo i intensywnie trzeba ćwiczyć, żeby skompensować ok 7 godzin siedzenia?
Zu Zia odpowiedział(a) 20 sierpnia 2014
Najlepszym wyjściem z tej sytuacji jest ruszać się 2 razy dziennie (ruch też można pogodzić z pracą) 15min. przed pracą (poranny jogging) i 15 min. po pracy. A najlepiej iść do pracy pieszo (jeśli jest daleko to np. do 2 przystanków autobusowych pieszo a resztę drogi komunikacją miejską).
bstaporek odpowiedział(a) 15 sierpnia 2014
Zaleca się codzienny ruch min 30 -60 minut - zalezy jaka forma aktywności - musisz sam/a zdecydować co wolisz : czy intervałowy wysiłek 30 minutowy czy min 45 min wysiłek aerobowy.... :)
Zu Zia zapytał(a) 20 sierpnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Wychodzić sobie zdrowie
Według mnie część tego artykułu nie jest związana ze wszystkimi ludźmi bo jeśli ktoś ma nadciśnienie do nie może szybko zmieniać tempa , i to powinno być napisane bo nie wszyscy o tym wiedzą a jeśli niektórzy chorują na choroby sercowe typu nadciśnienie to może dojść do zawału przy tak gwałtownej zmianie tempa.
Em Marsz zapytał(a) 13 sierpnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Wychodzić sobie zdrowie
22minuty?! O rety... Czy ruch po pracy to kompensuje? Jak długo i intensywnie trzeba ćwiczyć, żeby skompensować ok 7 godzin siedzenia?
Zu Zia odpowiedział(a) 20 sierpnia 2014
Najlepszym wyjściem z tej sytuacji jest ruszać się 2 razy dziennie (ruch też można pogodzić z pracą) 15min. przed pracą (poranny jogging) i 15 min. po pracy. A najlepiej iść do pracy pieszo (jeśli jest daleko to np. do 2 przystanków autobusowych pieszo a resztę drogi komunikacją miejską).
bstaporek odpowiedział(a) 15 sierpnia 2014
Zaleca się codzienny ruch min 30 -60 minut - zalezy jaka forma aktywności - musisz sam/a zdecydować co wolisz : czy intervałowy wysiłek 30 minutowy czy min 45 min wysiłek aerobowy.... :)

Polecane Kroki do zdrowia

Rób 6000 kroków dziennie

Długość trwania: 4 dni

Polecane artykuły

Rusz się

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Koniec czekania na windę!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Top w kategorii