Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Zdrowe śniadanie do szkoły: falafele i warzywne zoo

Zdrowe śniadanie do szkoły:  falafele, kasza jaglana, warzywne zoo, winogrona
Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Jeśli dbasz o to, by twoje dziecko było zdrowe i miało mnóstwo energii, nie zapomnij przygotować mu drugiego śniadania do szkoły. Nie masz pomysłu? Wypróbuj nasz! Oto falafele z pysznymi dodatkami.

Aby drugie śniadanie było wartościowym posiłkiem, powinno zawierać produkty z pełnego ziarna, np. kasze, ryż, naturalne płatki zbożowe lub dania z pełnoziarnistej mąki. To warzywa powinny stanowić podstawę zdrowej diety dziecka, dlatego nie może ich zabraknąć i w tym posiłku. Równie ważne są owoce, które w naturalny sposób osłodzą dziecku dzień. W dobrze skomponowanym drugim śniadaniu nie może zabraknąć także źródeł białka, są nimi np. jajka, ryby czy dania z suchych strączkowych (cieciorki, fasoli, soczewicy i innych). Nie zapomnij też o dodatku zdrowego tłuszczu, np. w postaci oleju roślinnego lub porcji orzechów.

Nie masz pomysłu na drugie śniadanie dla dziecka? Wypróbuj nasz! Oto falafele z pysznymi dodatkami.

Falafele to pyszne smażone kotleciki z przyprawionej cieciorki. Do ich smażenia użyj dobrego tłuszczu, np. kokosowego, ryżowego lub rzepakowego (rafinowanego). Po usmażeniu pamiętaj o tym, by nadmiar tłuszczu odsączyć na ręczniku papierowym.

Ponieważ głównym składnikiem falafeli jest cieciorka, to danie jest bogate w białko. Ale nie tylko. Dostarcza również węglowodanów złożonych i mnóstwa błonnika pokarmowego. Dzięki tym składnikom zjedzenie cieciorki nie spowoduje nagłego skoku cukru we krwi, co zapobiegnie atakom na słodycze oraz da dziecku poczucie sytości na długo. Falafele zapakuj dziecku w towarzystwie kaszy jaglanej. Ta, dzięki obecności lecytyny, pozytywnie wpływa na koncentrację i szybkość uczenia się. Zawiera także magnez – pierwiastek, który również odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dzięki niemu dziecko będzie się mniej stresować i łatwiej koncentrować. Kasza jaglana to także źródło żelaza, którego niedobory powodują m.in. spadek koncentracji, osłabienie organizmu i skłonność do infekcji. Warto ją włączyć do swojego menu w okresie jesienno-zimowym. Według medycyny chińskiej kasza ta ma właściwości ocieplające organizm.

W lunchboxie znajdź też miejsce dla warzyw i owoców, bo są źródłem ważnych witamin i minerałów w diecie. Twoje dziecko chętniej po nie sięgnie, jeśli wytniesz z warzyw (my proponujemy kolorowe papryki) kształty, np. zwierzątek lub inne. Pomocne w tym celu okażą się zwykłe foremki do wycinania ciasteczek. Nie zapomnij o owocach. Mogą to być kulki winogron albo inne ulubione owoce twojego dziecka.

Smacznego!

Pomysł na zdrowe śniadanie do szkoły:  falafele, kasza jaglana, warzywne zoo, winogrona

pomysl na zdrowe sniadanie do szkoly

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Składniki (na 6‒8 kotlecików):

- 1 szklanka suchej ciecierzycy (ewentualnie puszka ciecierzycy w puszce)
- ½ cebuli
- ½ pęczka natki pietruszki lub kolendry
- ząbek czosnku
- przyprawy: sól, pieprz czarny, pieprz cayenne, kolendra mielona
- olej ryżowy

Ciecierzycę zalej wodą i pozostaw na noc. Następnego dnia zmiel w maszynce razem z cebulą i czosnkiem. Dodaj pozostałe składniki i przyprawy do smaku. Z powstałej masy uformuj małe kulki. Usmaż na mocno rozgrzanym tłuszczu, następnie odsącz kotleciki na papierowym ręczniku. Ostudzone włóż do pudełeczka w towarzystwie liści sałaty, ugotowanej kaszy jaglanej, warzywnego zoo i winogron.

Składniki na warzywne zoo:

- Papryki, 3 kolory

Tu potrzebne będą małe foremki w kształcie zwierzątek. Papryki pokrój na duże plastry i wycinaj foremkami kształty zwierzątek. Jeśli ich nie masz, wtedy możesz papryki po prostu pokroić w słupki i dodać też inne warzywa, które można chrupać, np. słupki marchewek.

pomysl na zdrowe sniadanie do szkoly_falafel

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl


 

Małgorzata Różańska - dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

masz.talerz - duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.fotografiamasztalerz.pl

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij