Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Żeby nie przesolić

Żeby nie przesolić
Zdjęcie: shutterstock

W naszej codziennej diecie powinno się znaleźć nie więcej niż 5 g soli, a faktycznie dostarczamy sobie nawet 9‒10 g. Czym grozi nadmiar soli? I jak ograniczyć sól w diecie?

Co nam grozi w przypadku nadmiaru soli? Nadciśnienie – to oczywiste. W każdym medycznym podręczniku jest napisane, że nadmiar soli prowadzi do nadciśnienia tętniczego, co z kolei grozi zawałem serca czy udarem mózgu. Nie wszyscy jednak wiedzą, że nadmiar soli prowadzić może także do chorób serca niezwiązanych z ciśnieniem. Z czasem serce, zmuszone do większej pracy w wyniku wysokiego ciśnienia, staje się nieprawidłowo duże i tym samym słabsze. Prowadzi to do duszności, bólu w klatce piersiowej i chronicznego zmęczenia.

Nadmiar soli to także przyczyna osteoporozy, bo sód w organizmie hamuje wchłanianie wapnia i przyczynia się do utraty masy kostnej. Dlatego soli powinny unikać osoby starsze, aby zmniejszyć ryzyko złamań.

Sól w zbyt dużej ilości niekorzystnie wpływa także na układ pokarmowy. Efekty? Odbijanie, zgaga, uszkodzenie górnego odcinka przewodu pokarmowego. Spożywanie słonych pokarmów zwiększa ryzyko choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Zaburzona zostaje także równowaga hormonalna i elektrolitów. Objawami są wówczas zawroty głowy, skurcze mięśni, spowolnione reakcje, poczucie zdezorientowania, a nawet symptomy depresji.

Czy zatem wyrzucić solniczkę? To akurat niewiele da, bo zdecydowana większość soli, jaką spożywamy, ukryta jest w przetworzonej żywności. I nie mam na myśli jedynie hamburgerów i innych fast foodów, o których nawet nie wypada wspominać. Zajrzyjmy do lodówki. Wędlina, serek śmietankowy, ser pleśniowy, gotowy sos pomidorowy, ketchup, musztarda, mrożona pizza, płatki śniadaniowe – tam wszędzie jest sól.

Najlepiej więc ograniczyć ilość przetworzonego jedzenia. Zamiast skrupulatnie sprawdzać zawartość soli w mrożonych daniach, lepiej otworzyć książkę kucharską i przygotować coś samemu. Wtedy dokładnie wiemy, ile posolić do smaku. Nie zapominajmy, że sól jest konserwantem, stąd tak duża jej ilość znajduje się w gotowych daniach. Odkryli to dawno temu Japończycy, którzy konserwowali w soli i ryżu surowe ryby. Tak narodziło się sushi. Miłośnikom japońskiej kuchni polecam wybierać sos sojowy o obniżonej zawartości soli – w restauracjach i barach sushi wystarczy poprosić o zieloną buteleczkę sosu sojowego zamiast czerwonej. Gwarantuję, że nie poczujecie różnicy w smaku.

A co wsypać do solniczki? Zwykła sól kuchenna to podgrzewany w wysokiej temperaturze chlorek sodu, oczyszczony ze wszystkich minerałów. Dlatego lepiej wybrać sól morską, bo zawiera naturalny potas, wapń i inne minerały, które nie tylko nadają jej smak, ale i są łatwiej przetwarzane przez organizm. 


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Wiktoria Wieczorkowska zapytał(a) 24 lipca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Żeby nie przesolić
Dlaczego nie można dawać dużo soli, niektórzy wówią że można mieć chore nerki.
Nina Nice odpowiedział(a) 26 lipca 2014
Nie powinno się używać dużej ilości soli, ponieważ jest ona już obecna w składzie większości produktów. Wiąże się to z tym, że spożywamy jej duże ilości każdego dnia nawet o tym nie wiedząc. Nadmiar soli prowadzi do rozwoju wielu chorób, a w szczególności nadciśnienia tętniczego. Negatywnie wpływa także na organizm osób na diecie. Aby pozbycie się jej nadmiaru ciało musi zużywać dużą ilość wody. Same negatywy. Dlatego ja osobiście zrezygnowałam całkowicie z dosalania potraw, a gdy już się odzwyczaisz od słonego smaku, to automatycznie zaczynasz unikać takich przekąsek jak chipsy, itp..
pysia101995 odpowiedział(a) 2 listopada 2014
Sól powoduje zatrzymywanie wody w organizmie. Jest to przyczyną chorób a także cellulitu.
Zu Zia odpowiedział(a) 15 sierpnia 2014
Sól to inaczej przysłowiowa biała śmierć , ale w niewielkich ilościach też jest zdrowa. Przecież wszystko jest dla ludzi. Jeżeli ktoś je dużo soli to nie jest mu ona zalecana , a jeśli ktoś mało soli to powinien po prostu zjeść kromkę chleba co dziennie.
Wanessa Dominiak odpowiedział(a) 10 sierpnia 2014
Jest ona niezdrowa. Szkodzi organizmowi. Ilość soli, jaką powinniśmy spożywać dziennie jest zawarta w jednej kromce chleba. W dzisiejszych czasach prawie wszystko jest solone, więc widać, że spożywamy jej o wiele za dużo.