Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy styl życia

Zieleń koi nerwy kierowcy

Zieleń koi nerwy kierowcy
Kapitalnym przykładem drogi, która doskonale wpisuje się w krajobraz, jest autostrada M8 z Dublina do Cork w Irlandii. Jak ognia unikano wielkich ekranów akustycznych, wykorzystując naturalne nierówności terenu. Źródło: Wikipedia Commons | Seighean

Krajobraz za szybą samochodu ma wpływ na samopoczucie kierowcy. Im bardziej zielono wzdłuż drogi, tym mniej nerwowo za kółkiem. To dlatego na świecie coraz częściej w miejsce ekranów dźwiękochłonnych powstają ściany zieleni.

Ekrany dźwiękochłonne, ciągnące się dziesiątkami kilometrów wzdłuż naszych nowo wybudowanych autostrad i ekspresówek, być może szczelnie izolują drogę od świata zewnętrznego, ale śliczne raczej nie są. Kierowcy nie są z nich zadowoleni. Narzekają na monotonię, która staje się szczególnie męcząca (i groźna) podczas dłuższej jazdy. Wzrok nie może bowiem odpocząć, radując się widokiem naturalnego krajobrazu. Ten został schowany za plastikową, betonową lub metalową barierą. Męczą się czopki i pręciki w siatkówce oka, męczą neurony w mózgu, męczy psychika. W przypadku kierowcy nie wróży to nic dobrego. 

Niedawno na zlecenie amerykańskiego Departamentu Transportu grupa psychologów z Texas A&M University w Collage Station niedaleko Houston przeprowadziła badania, których celem było sprawdzenie, w jaki sposób otoczenie drogi może zmniejszać lub zwiększać stres u kierowcy. Jak na badaczy przystało, rzecz została prześledzona w sposób naukowy. U kilkudziesięciu ochotników, którzy zgłosili się do testów, mierzono natężenie trzech objawów stresu psychologicznego: rytmu serca, ciśnienia krwi oraz przewodnictwa skórnego. To ostatnie pokazuje aktywność gruczołów potowych. 

Kierowcy przemierzali tereny zurbanizowane, rolnicze i naturalne. Jeździli też autostradami ograniczonymi ekranami akustycznymi. Po każdej z takich prób poddawani byli sprawdzianowi odporności na stres. No i okazało się, że najlepiej radzili sobie wtedy, gdy wcześniej podróżowali w otoczeniu naturalnej zieleni. Badacze nazwali zjawisko „efektem szczepionki”. Kontakt wzrokowy z naturą, nawet przez szybę samochodu, uodpornił kierowców na stres związany z jazdą – wyjaśnili.  

Jedną z konsekwencji tych i podobnych badań jest nowy zielony trend w projektowaniu barier dźwiękochłonnych wzdłuż autostrad i dróg ekspresowych. Zamiast ekranów, w których tak zakochali się budowniczy autostrad w Polsce, powstają ściany zieleni, a tam, gdzie miejsce na to pozwala, usypywane są wały, na których amfiteatralnie sadzi się roślinność. Jeszcze bardziej proekologiczne podejście określane jako „zintegrowany krajobraz bariery dźwiękochłonnej” zastosowano w pobliżu holenderskiego miasta Breda. Wzdłuż odcinka autostrady stworzono szeroką strefę zieleni, która w ciągu paru lat zmieniła się w całkowicie nowy ekosystem – z licznymi drobnymi ssakami i ptakami. Ku radości ludzi mieszkających w pobliżu autostrady oraz kierowców, którzy nią jeżdżą.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij