Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy styl życia

Zielona inteligencja

Zielona inteligencja
Zdjęcie: shutterstock

Uczniowie ze szkół podstawowych otoczonych zielenią lepiej się uczą i łatwiej zdają testy – twierdzą naukowcy z Harwardu.

Niejednokrotnie pisaliśmy o korzyściach dla zdrowia i psychiki wynikających z bliskiego kontaktu z naturą, ale takich badań jeszcze nie było. Miały one na celu zbadanie związków pomiędzy zielonym otoczeniem szkoły a osiągnięciami uczniów w matematyce i języku angielskim. Wyniki badań ukazały się niedawno w znanym czasopiśmie naukowym „PLoS One”, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Harwardzkiego, jednej z najlepszych uczelni świata.

Zdumiewa skala tych badań. Objęto nimi bowiem aż 905 szkół podstawowych znajdujących się w amerykańskim stanie Massachusetts. Uczniowie trzecich klas piszą tam identyczny dla wszystkich test z matematyki i języka ojczystego. Naukowcy nie mieli dostępu do indywidualnych wyników uczniów, ale od stanowego wydziału edukacji otrzymali dane na temat tego, ile osób z poszczególnych szkół wypadło podczas testów ponadprzeciętnie. Informacje pochodziły z lat 2006-2012. Autorzy badań w oparciu o te dane sporządzili ranking osiągnieć szkół i zaczęli analizować czynniki mogące mieć wpływ na miejsce w rankingu. Pod uwagę wzięto płeć, rasę, nieobecności w szkole, liczebność klas, dochody rodziców.

Wszystkie te czynniki miały oczywiście pewien wpływ na osiągnięcia uczniów, ale okazało się, że liczy się coś jeszcze: gęstość zieleni w najbliższej okolicy szkoły. Zdjęcia satelitarne dokumentujące stan wegetacji w marcu, czerwcu i październiku pokazały, że szkoły otoczone „zielonym kordonem” wypadały wyraźnie lepiej niż te, wokół których roślinność była skąpa. Co ciekawe, najściślejsza korelacja dotyczyła wiosennej wegetacji. Zapewne dlatego, że wiosna to właśnie pora testów szkolnych.

Dodam, że w innym badaniu, przeprowadzonym w Japonii, naukowcy szukali związków pomiędzy wynikami w nauce licealistów ze 101 szkół średnich a widokiem z okien w salach, w których się uczą. Tam, gdzie na ten widok składały się drzewa i krzewy, licealiści dziwnym trafem mieli zwykle lepsze stopnie, pomyślniej przechodzili przez testy, a także częściej wybierali się na studia. O dziwo, mocy wzmacniającej umysł nie miały pięknie i równo przycięte trawniki, boiska oraz tereny rekreacyjne. Najwyraźniej były za mało naturalne.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij