Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!

Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!
Zimny prysznic bije na głowę gorącą kąpiel. Zdjęcie: shutterstock

Kochamy komfort cieplny. Pomieszczenia dogrzewamy nawet wiosną, relaksujemy się w ciepłej wodzie basenu, a wieczorem bierzemy gorącą kąpiel. A gdyby raz na jakiś czas zmienić podejście o 180 stopni i zaprzyjaźnić się z zimnym prysznicem?

Jeśli na samą myśl o zimnym prysznicu o poranku masz dreszcze, to mamy złe wiadomości. Wszystko wskazuje na to, że kontrolowany, łagodny szok termiczny jest dla organizmu bardzo korzystny. Zaskakujące? „Hartowanie się” za pomocą niskich temperatur to niekoniecznie jedna z przeterminowanych babcinych rad.

Badacze z Sidney's Garvan Institute of Medical Research wykazali, że ekspozycja na chłód może sprawić, że nasza biała tkanka tłuszczowa zacznie przekształcać się w brunatną. Jaka jest różnica? Ta pierwsza jest magazynem energii, który przeklinamy, oglądając się w lustrze. Stanowi w naszym organizmie większość. Druga zaś ‒ tkanka tłuszczowa brunatna ‒ jest prawdziwym boosterem naszego metabolizmu. Dostarcza nam ciepło, gdy tego potrzebujemy. Dzięki dobremu ukrwieniu i odmiennej strukturze potrafi spalić nawet 300 kilokalorii dziennie!

Jak do tego doprowadzić? Wystarczy 10‒15 minut wystawiania się na zimno, aby zaczął zachodzić pożądany proces. Wciąż niechętni? Zimne prysznice pomogą też w usprawnieniu układu odpornościowego. U ludzi regularnie biorących zimne kąpiele ilość leukocytów jest istotnie wyższa. Statystyka nie kłamie ‒ morsów dotyka aż o 40 proc. mniej infekcji układu oddechowego!

Jest jeszcze jeden aspekt, który powinien zachęcić do zimnego prysznica. Chodzi o przeciwutleniacze – związki zapobiegające rozwojowi nowotworów. Gdzie analogia? Zimne bodźce temperaturowe spełniają tę samą funkcję. Dzięki nim organizm lepiej radzi sobie z efektami tzw. stresu oksydacyjnego, co zmniejsza prawdopodobieństwo rozrostu szkodliwych komórek. Poza tym zimny prysznic bije na głowę gorący, także jeśli chodzi o oddziaływanie na skórę i włosy: nie przesusza ich, na skórę działa ujędrniająco, poprawia ukrwienie. I o poranku jest bezkonkurencyjny, bo pobudza do działania, zwiększa aktywność umysłu i poprawia koncentrację.

Uzbrojeni w taką argumentację powinniście być już gotowi na ekstremalne doznania. Praktyczna wskazówka: pamiętajcie, że organizm należy do chłodu przyzwyczajać stopniowo! Najlepiej zacząć od wody o obojętnej temperaturze, przechodząc do umiarkowanie chłodnej. Nie warto ryzykować, gdy czujecie się osłabieni, przemęczeni lub w czasie infekcji. Powodzenia!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
kasia aa zapytał(a) 2 kwietnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!
Czy od tego można się przeziębić?
Pumbik78Nat odpowiedział(a) 15 kwietnia 2014
Zimny prysznic najlepiej rano daję ci odporność żebyś się nie przeziebiała. Mój trener zawsze powtarzał że rano szybki przysznic lub kapiel w jeziorze/morzu pobudza i daje więcej odporności. Po obozach kiedy mieliśmy rozruch poranny w zimę żadko chorowałam :)
nynyua zapytał(a) 26 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!
Rozumiem, że jedynie rano brać zimny prysznic, wieczorem lepiej już nie? Jak to jest?
Weronika odpowiedział(a) 10 kwietnia 2014
Jeśli chcesz możesz brać zimny prysznic kilka razy dziennie, jednak lepszym rozwiązaniem jest pobudzenie organizmu zimnym prysznicem i ukojenie takim o letniej temperaturze przed snem :)
byk210 odpowiedział(a) 4 kwietnia 2014
Samo czytanie przyprawia mnie o dreszcze:)
Agnieszka Zasempa odpowiedział(a) 31 marca 2014
Zimny prysznic pobudza metabolizm a co za tym idzie szybciej spala się nasza tkanka tlusznczowa: )
eBi odpowiedział(a) 26 marca 2014
oczywiscie ze wieczorem mozesz tez ;] ogolnie pisze się że rano bo bardziej sie pobudzisz ;]
kasia aa zapytał(a) 2 kwietnia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!
Czy od tego można się przeziębić?
Pumbik78Nat odpowiedział(a) 15 kwietnia 2014
Zimny prysznic najlepiej rano daję ci odporność żebyś się nie przeziebiała. Mój trener zawsze powtarzał że rano szybki przysznic lub kapiel w jeziorze/morzu pobudza i daje więcej odporności. Po obozach kiedy mieliśmy rozruch poranny w zimę żadko chorowałam :)
nynyua zapytał(a) 26 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!
Rozumiem, że jedynie rano brać zimny prysznic, wieczorem lepiej już nie? Jak to jest?
Weronika odpowiedział(a) 10 kwietnia 2014
Jeśli chcesz możesz brać zimny prysznic kilka razy dziennie, jednak lepszym rozwiązaniem jest pobudzenie organizmu zimnym prysznicem i ukojenie takim o letniej temperaturze przed snem :)
byk210 odpowiedział(a) 4 kwietnia 2014
Samo czytanie przyprawia mnie o dreszcze:)
Agnieszka Zasempa odpowiedział(a) 31 marca 2014
Zimny prysznic pobudza metabolizm a co za tym idzie szybciej spala się nasza tkanka tlusznczowa: )
eBi odpowiedział(a) 26 marca 2014
oczywiscie ze wieczorem mozesz tez ;] ogolnie pisze się że rano bo bardziej sie pobudzisz ;]