Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Żurek wegański z chrupiącą cieciorką

Żurek wegański z chrupiącą cieciorką
Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Żurek na wielkanocnym stole musi być. Zazwyczaj podajemy go z ugotowanym jajkiem i białą kiełbasą. A weganie? Czy są skazani na święta bez tej pysznej zupy? Nic podobnego. Oto wielkanocny klasyk w wegańskiej odsłonie!

Wegański żurek to nie żaden wyszukany majstersztyk. Wystarczy po prostu zastąpić produkty pochodzenia zwierzęcego ich roślinnymi odpowiednikami. To proste! Bulion warzywny, zamiast klasycznej śmietany wegański jogurt albo śmietanka, samodzielnie przygotowany zakwas. Ale jak to żur bez kiełbaski? My proponujemy zamiast tłustej kiełbasy dodać pieczoną cieciorkę, a na wierzch rzucić minisałatkę z ostrej rukoli. Nawet największy mięsożerca nie zorientuje się, że żurek jest wegański. Na pewno będzie wyjątkowo, pysznie i zdrowo!

To ciecierzyca w naszym przepisie odgrywa rolę tak zwanego zaskoczenia kulinarnego. Bo nie dość, że znajdzie się w wegańskim żurku, to jeszcze ją upieczemy. Dodamy mnóstwo przypraw – będzie pysznie chrupała w zupie! Cieciorka w naszym przepisie to nie tylko chrupiący akcent, ale też moc zdrowia. Ciecierzyca jest przede wszystkim doskonałym źródłem roślinnego białka. Zawiera go tyle, że w zupełności może zastąpić białko mięsne. To nie wszystko – te małe kulki są bogate w błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe i aminokwasy. Ciecierzyca dobrze wpływa na trawienie, trzustkę, żołądek, wygląd skóry i paznokci. Pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi oraz podnosi odporność organizmu. Zawiera potas, magnez, cynk i żelazo. Tylko chrupać!

Składniki na zakwas:

- pół szklanki mąki jaglanej albo żytniej
- pół litra przegotowanej letniej wody
- skórka od chleba na zakwasie

Wszystkie składniki umieść w słoiku, wymieszaj i odstaw przykryty ściereczką słoik w ciemne miejsce na 3 dni. Każdego dnia należy wymieszać zakwas. Kiedy będzie gotowy, przechowuj go w lodówce.

Żurek:

- 1,5 litra bulionu warzywnego
- 500 ml zakwasu
- 6 łyżek śmietanki wegańskiej
- czubata łyżka domowego chrzanu
- sól i pieprz do smaku
- 2 ząbki czosnku
- 200 g ugotowanej ciecierzycy
- pęczek rukoli
- pęczek kolendry
- pęczek koperku
- sok z połowy cytryny
- łyżeczka papryki wędzonej

- łyżeczka papryki słodkiej
- pół łyżeczki kurkumy
- łyżka czarnuszki albo czarnego sezamu (opcjonalnie)
- olej roślinny

Przygotowanie:

Ciecierzycę wrzuć do naczynia żaroodpornego, posyp papryką wędzoną, słodką, kurkumą, solą, pieprzem i polej 2–3 łyżkami oleju. Dokładnie wymieszaj, piecz w temperaturze 220 stopni, aż cieciorka będzie chrupiąca.

Do garnka wlej bulion i zakwas.

przepis na weganski zurek

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Dodaj czosnek przeciśnięty przez praskę, śmietankę, chrzan oraz sól i pieprz do smaku.

przepis na weganski zurek z wlasnym zakwasem

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Zagotuj. W misce wymieszaj rukolę, kolendrę, koperek i sok z cytryny. Do smaku dodaj sól i pieprz. Żurek podawaj z ciecierzycą i rukolą.

przepis na weganski zurek

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl


masz.talerz - duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.fotografiamasztalerz.pl

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij