Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

10 000 kroków – dacie radę?

10 000 kroków – dacie radę?
Robiąc 10 000 kroków pokonamy dystans 8 kilometrów. Zdjęcie: shutterstock

Ile robicie kroków dziennie? Pewnie nie macie zielonego pojęcia.  10 000 – tyle byłoby idealnie: zdrowsze serce, większa wydajność oddechowa, lepszy nastrój... Najważniejsze, aby nie było nudno i bezcelowo.

Szczerze mówiąc, nie przepadam za bardzo intensywnymi ćwiczeniami. Wolę inne formy wysiłku, niekoniecznie wyciskające siódme poty i okupione 3-dniowymi zakwasami. A może by tak więcej... chodzić? Naukowcy wyliczyli, że dziennie wykonujemy średnio od 3 000 do 4 000 kroków (ok. 30-40 minut), jednak wielu z nas robi ich mniej niż 900. Człowiek nie jest stworzony do takiego bezruchu! Aby sprawdzić swój dzienny krokowy pułap, najłatwiej zakupić krokomierz. To dobra i niedroga inwestycja. Urządzenie kosztuje ok. 50 zł. Dzięki niemu będziemy kontrolować nie tylko, ile kroków dziennie pokonujemy, ale też zmierzymy przebyty dystans, liczbę spalonych kalorii, prędkość, temperaturę powietrza… Urządzenie zajmuje niewiele miejsca i ma wbudowaną pamięć. Na rynku są dostępne malutkie krokomierze, które można zawiesić na szyi.

Grupa badaczy z Arizona State University opracowała klasyfikację poziomu aktywności na podstawie średniej dziennej kroków. Mniej niż 5 000 oznacza, że ruszamy się za mało, 5 000 -7 499 określono jako „aktywność na niskim poziomie”, 7 500 – 9 999 to „umiarkowana aktywność”, zaś osoby robiące 10 000 lub więcej kroków dziennie to osoby aktywne fizycznie. Dodatkowo przeczytamy, że jeśli przekraczamy dzienny limit 12 500 kroków, jesteśmy „bardzo aktywni”.

Podczas chodu można spalić ok. 600 kalorii. Robiąc 10 000 kroków pokonamy dystans 8 kilometrów (zajmie nam to ok. 1,5 godziny).

Łatwo można się przyłapać na tym, że zamiast ruszyć na spacer, wolimy rozsiąść się w aucie lub jechać komunikacją miejską. Jak sprawić, by 10 000 kroków było realnym osiągnięciem?

Parę wskazówek:

1. Zakup krokomierz – motywuje i pomoże sprawdzić, ile w rzeczywistości dziennie wykonujemy kroków.

2. Nie bierz się natychmiast za maksymalny pułap. Zacznij stopniowo zwiększać codzienną liczbę kroków, najlepiej o 500 kroków dziennie co tydzień. 10 000 to dzienna średnia - nie oznacza, że musimy ten cel realizować każdego dnia, a np. poświęcić więcej czasu na chodzenie w weekend.

3. Nie masz czasu? Dla chcącego… Każda okazja jest dobra, aby pójść pieszo. Zamiast zawozić dzieci, zaprowadź je piechotą; wybierz przestanek oddalony do swojego domu; a zamiast windy wybieraj schody.

4. Chodzenie jest nudne? Znajdź towarzysza; dołącz do grupy chodziarzy albo sam taką zorganizuj; wybieraj nowe, ciekawe miejsca na piesze wycieczki.

5. Jeśli wybierasz długą trasę, rób 10-minutowe przerwy.

6. Zacznij od naszego wyzwania 6 000 kroków dziennie!



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Koniec czekania na windę!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy