Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

5 zaskakujących sposobów, by uniknąć cukrzycy

5 zaskakujących sposobów, by uniknąć cukrzycy
Ilustracja: shutterstock
14-go listopada obchodzimy Światowy Dzień Walki z Cukrzycą. WHO podaje, że liczba diabetyków na globie to ponad 422 miliony. Nieleczona choroba prowadzi do uszkodzenia serca, naczyń, narządu wzroku, nerek i nerwów. Co zrobić, by nie dopuścić do jej rozwoju?

Podstawa to badanie poziomu cukru we krwi, rozsądne jedzenie (unikanie słodzonych produktów oraz tłuszczów trans), aktywność fizyczna oraz utrzymanie prawidłowej wagi. Co oprócz tego? W ostatnich latach naukowcy odkrywają nowe, nieoczywiste powiązania! Dlatego, by nie zachorować, trzymaj się również tych zasad:

Pij kawę

Holendrzy w 2002 roku udowodnili, że regularne picie 3-4 filiżanek kawy zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy o 21 procent. Jednym z bardziej docenianych w kawie związków jest kwas chlorogenowy, który zmniejsza wchłanianie glukozy w jelitach. W małej czarnej znajdziemy również niacynę – witaminę, która bierze udział w biosyntezie insuliny oraz lignany – silne przeciwutleniacze. Jaką kawę pić? Sprawdź tutaj

Rzuć palenie

Jeśli palisz, masz o 30-40 proc. więcej szans, że dopadnie cię cukrzyca, niż osoba niepaląca – dowiemy się z rządowego raportu The Health Consequences of Smoking. Mechanizmów jest kilka. Palenie obniża wrażliwość na insulinę. U niektórych sprzyja otyłości brzusznej – a to znany czynnik ryzyka cukrzycy. Może też mieć związek z wpływem papierosów na poziom hormonów stresu (więcej o stresie - niżej). Sprzyja powstawaniu stanów zapalnych w organizmie, a także stresowi oksydacyjnemu (zaburzona równowaga tlenowa w komórkach) – oba elementy biorą udział w rozwoju insulinooporności i zaburzają metabolizm glukozy. Odkryto też receptory nikotyny na wysepkach trzustkowych oraz beta komórkach (odpowiedzialne za produkcję insuliny), co powodowało zmniejszone wydzielanie insuliny. Z kolei innym razem zaobserwowano, że nikotyna prowadziła do uszkodzenia komórek beta trzustki podczas rozwoju płodu (badania na zwierzętach). Ale jak rzucić? Spróbujcie z naszymi poradami: 10 rzeczy, które ułatwią rzucenie palenia.

Spaceruj 3x15

O tym, że aktywność jest superważnym elementem zapobiegania cukrzycy, wiemy. Pytanie – jaka aktywność? Otóż doskonale sprawdzi się niedługi spacer 3 razy dziennie po posiłkach, po 15 minut każdy (badanie z George Washington University). Podwyższony poziom glukozy we krwi po jedzeniu przyczynia się bowiem do rozwoju choroby, dlatego tak ważna jest aktywność właśnie w tych momentach dnia. Warto dodać, że chodzenie „na raty” zadziała lepiej niż jedna 45-minutowa wędrówka. Więcej o sile spacerów przeczytajcie tutaj.

Opanuj nerwy

Stres podnosi gwałtownie stężenie glukozy we krwi, w wyniki produkcji różnych związków obronnych, np. hormonu stresu, kortyzolu. To wystarczy, aby zmniejszać wrażliwość naszego organizmu na insulinę. Poza tym napięcie emocjonalne skłania do podjadania, sprzyja stanom zapalnym, zaburza metabolizm... Stres nie odpuszcza zwłaszcza w pracy? Niedobrze… Jak podaje brytyjska strona o cukrzycy www.diabetes.co.uk, wysoki poziom stresu w środowisku zawodowym podnosi ryzyko cukrzycy typu 2 o 45 procent. Więcej porad dotyczących radzenia sobie ze złymi emocjami znajdziecie tutaj: Stresujesz się? Oddychaj i 5 ćwiczeń na stres oraz Życie w ciągłym strachu - jak przestać się bać? Lub skorzystajcie z 7-dniowego wyzwania HZ: Nie stresuj się.  

Jedz owsiankę i czekoladę

Ogólne zasady zdrowej diety zna większość z nas - unikać dosładzanych produktów, zamiast smażenia wybierać gotowanie (najlepiej na parze), jeść dużo owoców i warzyw itd. Są jednak takie produkty, które wyróżniają się w zapobieganiu cukrzycy. To np. imbir (hamuje działanie fosforylazy - enzymu, który ma wpływ na wzrost poziomu cukru), zielone warzywa, ale także owsianka (zwiera sporo błonnika, powoli rozkłada się w organizmie, dzięki czemu nie powoduje gwałtownych skoków cukru) oraz… czekolada. Gorzka! Badania pokazują, że składniki czekolady zmniejszają insulinooporność.

Nie zapominajcie oczywiście o samokontroli. Każdy z nas raz do roku powinien sprawdzić swój cukier. Badanie jest proste i szybkie. Warto dopilnować siebie i bliskich.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Andrzej Lubiewski zapytał(a) 14 listopada 2016
Czy owsianka na pewno pomaga zapobiegać cukrzycy? Jak pokazuje to coraz wiecej badan i publikacji produkty pszenne przyczyniaja sie do powstawania cukrzycy(pszenica zawiera amylopektyne A-najlatwiej rozkladana forme tego weglowodanu).
weronikala odpowiedział(a) 14 listopada 2016
Czy owsianka to przenica? Z tego co wiem to płatki owsiane są z owsu a nie z przenicy
Andrzej Lubiewski odpowiedział(a) 15 listopada 2016
Sorki, mój błąd. Z założenia owsianka faktycznie jest z owsa,ale obecnie jest jej tyle wersji, z wieloma różnymi dodatkami,że użyłem dużego skrótu myślowego. Jednak nadal - owies to zboże i zawiera dużo węglowodanów (fakt, w porównaniu do innych zbóż to stosunkowo mniej). Co więcej, owsiankę przeważnie je się z mlekiem (znowu węglowodany) i "zdrowymi" dodatkami jak suszone owoce,miody, syropy klonowe/z agawy itd...
weronikala odpowiedział(a) 14 listopada 2016
Pszenica* sorki

Polecane wpisy

Masz cukrzycę? Ruszaj się!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy