Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Z czym do dzieci

Aktywne siedzenie – co to takiego?

Aktywne siedzenie – co to takiego?
Zdjęcie: shutterstock
Wady postawy wśród dzieci to plaga. Trudno się dziwić – unieruchomienie w ławce w szkole, a potem przez kolejne godziny przy domowym biurku, coraz mniej czasu i ochoty na sport. I tak będący w ciągłym ruchu maluch zmienia się w przykutego do blatu starszaka. Gdy „Nie garb się!” przestaje działać, ratunek w aktywnym siedzeniu.

Okazuje się, że nie każde siedzenie to zło. Można siedzieć tak, żeby nie przeciążać kręgosłupa, co więcej – można siedzieć, odrabiać lekcje i jednocześnie zmuszać mięśnie do pracy. Choć „zmuszać” to określenie na wyrost, bo cała ciężka praca nad postawą odbywa się tu niejako mimochodem.

Ćwiczyć, siedząc

Wszystko, czego wymaga „zwykłe” krzesło, to po prostu na nim usiąść. Na takim standardowym krześle sylwetka siedzącego dopasowuje się do kształtu mebla, a mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy robią sobie wolne. To niedobrze dla kręgosłupa, ponieważ on lubi ruch. Zapewni mu go właśnie siedzenie aktywne, czyli takie, które zmusza mięśnie do ciągłej pracy.

Jak siedzieć, żeby było zdrowo?

Praca mięśni podczas siedzenia zmniejsza ryzyko przeciążenia kręgosłupa i wad postawy. Żeby zmusić mięśnie do pracy, trzeba przyjąć odpowiednią pozycję. Siedziska (bo to niekoniecznie krzesła, ale też różne wariacje na ich temat) przeznaczone do siedzenia aktywnego wymuszają ciągłą pracę kręgosłupa, a utrzymując go w ruchu, dbają o odpowiednią postawę.  Gdy więc klasyczne krzesło zamienimy na sprytny sprzęt do aktywnego siedzenia, właściwa postawa w zasadzie „zrobi się” sama.

Na czym siedzieć aktywnie?

Najprostsze rozwiązanie to położenie na siedzeniu zwykłego krzesła dmuchanej poduszki z wypustkami (w sieci znajdziecie ją na przykład pod hasłem „dysk motoryczny”, „dysk korekcyjny” lub „poduszka sensomotoryczna”). Siedzenie na takiej poduszce wymusza ciągłe korygowanie postawy, wzmacnia mięśnie głębokie i odciąża odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Podobne działanie ma siedzenie na dużej piłce do ćwiczeń rehabilitacyjnych. Piłka wymusza balansowanie – inaczej siedzącego na niej czeka spotkanie z twardą podłogą (nie można wykluczyć, że na początku spektakularne „bęc!” będzie właśnie największą atrakcją dla dzieci, ale od czegoś trzeba zacząć). Ważne jest odpowiednie dobranie wielkości piłki do wzrostu użytkownika. Jeśli nogi będą w nieskoordynowany sposób dyndać w powietrzu, a stopy nie oprą się o podłoże, z prawidłowej pracy ciała nici. Oprócz dysków i piłek do wyboru mamy na przykład krzesła z siedziskiem umieszczonym na sprężynie, ale to już wyższa szkoła jazdy - czy raczej siedzenia.

Inwestycja w młody kręgosłup to dobra inwestycja. Trochę w ciemno, bo przecież na początku wcale nie boli, a skręcony na krześle w supełek starszak twierdzi, że tak właśnie mu najwygodniej, ale przeciążenia prędzej czy później odbiją się na kondycji całego organizmu, a siedzenie „pasywne” – zwłaszcza długotrwałe i nieprzeplatane porządną dawką ruchu - także na wadze.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane artykuły

Ćwiczenia na ból pleców i szyi

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze na blogu

Śniadanie, które szkodzi

Agnieszka Radziszowska

Dziewczynka czy chłopczyk?

Agnieszka Radziszowska