Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Baczność! Stój na zdrowie

Baczność! Stój na zdrowie
Zdjęcie: shutterstock

Stoisz na zebraniu, stoisz w tramwaju albo w kolejce na poczcie? Nie narzekaj, tylko doceń to! Właśnie wtedy Twój układ krążenia pracuje lepiej, zmniejsza się ryzyko cukrzycy i raka. 

Regularne siedzenie powyżej sześciu godzin mści się na naszym zdrowiu porównywalnie z paczką papierosów wypalaną codziennie! Jedna z publikacji w American Journal of Preventive Medicine podaje, że siedzenie ma związek z wyższym ciśnieniem tętniczym, otyłością, podwyższeniem złego cholesterolu. Podwaja też ryzyko cukrzycy i chorób serca. Co więcej, nawet systematyczne ćwiczenie nie rekompensuje nam całodziennego siedzenia przy biurku…

Tylko jak mam to zmienić, skoro moja praca wymaga siedzenia? Po pierwsze – czy faktycznie wymaga? Siedzenie przy komputerze można zamienić na stanie –  na przykład używając dostępnego na rynku biurka przystosowanego do pracy w tej pozycji. Ale są też inne sposoby, by wymusić od nas częstsze stanie. Oto kilka prostych wskazówek, które możecie wprowadzić w życie, by zmieniać pozycję (bo właśnie o to głównie chodzi):

1. Coraz większą popularność zyskują tak zwane "standing meeting".Zebrania na stojąco mogą mieć sporo zalet. Oprócz tych zdrowotnych oczywiście, jest szansa na szybsze zakończenie kolejnej narady...

2. Kawę i herbatę pij w małych kubeczkach, dzięki temu zrobisz więcej kursów do kuchni.

3. W kawiarniach wybieraj hokery zamiast niskich krzeseł – siedzenie na brzegu wysokiego stołka ze stopami na podłodze pomaga w lepszym rozłożeniu ciężaru ciała i odciążeniu kręgosłupa. Jednocześnie zmniejszamy złe skutki siedzenia i pogarszającego krążenie krzyżowania nóg.

4. Zamiast dzwonić lub wysyłać maila, rusz piechotą do osoby, z którą chcesz się skontaktować.  Eksperyment, który przeprowadzono na Harvardzie w celu porównania efektów siedzenia i przemiennego siedzenia/stania wykazał, że zmienianie pozycji wpływało na poprawę nastroju i zwiększenie energii u badanych osób.

5. Zorganizuj sobie miejsce pracy tak, by częściej wstawać, np. ustawiając dalej od stanowiska pracy przedmioty, których używasz.

Oczywiście, nie dajmy się zwariować... Ktoś kiedyś przecież wymyślił krzesło, żeby zapobiegać żylakom, skrzywieniom kręgosłupa i bólowi pleców. Nadmierne przebywanie w pozycji pionowej jest szkodliwe dla osób otyłych, ponieważ obciąża stawy i układ krążenia. I tu mile widziany będzie rozsądek. W jednym z artykułów w Boston Globe Alan Hedge, projektant i profesor ergonomii z Cornell University, zaleca zasadę: siedzimy nie dłużej niż 20 minut, stoimy mniej niż 8 minut i co najmniej 2 razy w ciągu godziny przez 2 minuty rozciągamy się i chodzimy. To chyba da się zrobić, prawda?  


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Serce masz w garści

Julia Krupińska

Najpopularniejsze wpisy