Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Beta-karoten obowiązkowo na wakacje

Beta-karoten obowiązkowo na wakacje
Beta-karoten zabezpiecza przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Zdjęcie: shutterstock

Dba o naszą skórę, zabezpiecza przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, jako jeden z najsilniejszych antyoksydantów zwalcza wolne rodniki, które powodują uszkodzenia skóry, więc skutecznie zapobiega szkodliwym skutkom opalania. Beta-karoten - wakacyjny sprzymierzeniec!

Beta-karoten? Pierwsze skojarzenie – marchew. Jednak wybór bogatych w ten związek produktów jest dużo większy. Wystarczy wymienić chociażby: paprykę, pomidory, dynię, melona, ale też szpinak, brokuły i sałatę.

Beta-karoten to prowitamina A, co oznacza, że związek ten przekształca się w naszym organizmie w witaminę A – dbającą o nasz wzrok, układ odpornościowy i skórę. Oprócz ochrony przed słońcem, beta-karoten ma wiele innych pozytywnych dla zdrowia właściwości. Wykazano na przykład, że zmniejsza ryzyko raka piersi i jajnika u kobiet po menopauzie, hamuje rozwój zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), hamuje ataki astmy spowodowane wysiłkiem, a także wzmacnia mięśnie u starszych osób.

Dlaczego lepiej jeść produkty bogate w beta-karoten niż suplementy? Z zażywaniem beta-karotenu w kapsułkach trzeba uważać. Na przykład ze względu na szkodliwe połączenie tego składnika z dymem papierosowym. Zbyt duże dawki związku mogą u palaczy powodować raka płuc i prostaty. Zdecydowanie lepiej korzystać z naturalnych źródeł.

Świetnym zastrzykiem z beta-karotenu na słoneczne dni może być koktajl ze świeżego szpinaku, marchwi i soku pomarańczowego albo smoothie z mango, marchwi i mleka migdałowego. Pycha!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Skóra na diecie

Małgorzata Różańska

Najpopularniejsze wpisy