Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

No to ładnie!

Bethan Laura Wood – wielbicielka (nie)codzienności

Bethan Laura Wood – wielbicielka (nie)codzienności
Tak Bethan Laura Wood wyobraża sobie nowoczesną koronkową wenecką maskę, WoodLondon.co.uk
Lubię designerów, którzy w swoich projektach uwzględniają życie: to, że rzeczy się niszą, podlegając działaniu czasu, powietrza, zanieczyszczeń. Bethan Laura Wood jest jedną z tych osób – projektantów zainteresowanych tym, co robi z nami życie.

Jej ciekawość wobec rzeczywistości przejawia się zarówno w użytych materiałach, jak i w zainteresowaniu lokalnością i jej wpływem na gusta czy zwyczaje, a także we włączeniu procesów niszczenia i starzenia w proces twórczy. Weźmy takie filiżanki Stain z 2006 r. To porcelana pokryta od wewnątrz specjalną warstwą, która pod wpływem użytkowania przejmuje barwniki z herbaty. Im dłużej pije się z takiej filiżanki, tym bardziej nabiera ona cech jednostkowych. Taka mała herbaciana customizacja!

Średnio pofarbowana herbacianym wywarem filiżanka Stain, źródło: WoodLondon.co.uk

Bethan Laura Wood pracuje też z lokalnymi upodobaniami i surowcami na poziomie wyposażenia wnętrz. Jej krzesło Collage Chair, powstałe w trakcie studiów w Royal College of Art, jest efektem refleksji nad zapotrzebowaniem mieszkańców imigranckiej dzielnicy Barking, gdzie do wspólnych z lokalsami warsztatów i pracy konceptualnej zaproszono studentów z RCA. Krzesło miało przysłużyć się tamtejszej bibliotece i powstać z istniejących już mebli z tej okolicy. Bethan postanowiła wziąć na warsztat trzy stoliki z lat 60., z pomocą których stworzyła krzesło z oparciem i blatem. Powstała forma najbardziej zbliżona do biurka, z jaką miałyby do czynienia lokalne dzieciaki, ponoć często pozbawione nawet tego prostego udogodnienia.

 

Collage Chair, źródło: WoodLondon.co.uk

Podobne zainteresowania przeszłością okolicy zagrały w projekcie Particle, powstałym w trakcie rezydencji Wood w londyńskim Design Museum. Bethan wykorzystuje w nim historię lokalizacji muzeum, Butlers Wharf nad Tamizą, będącej historycznie punktem przeładunkowym różnych dóbr. W miejscu, gdzie dziś stoi siedziba Design Museum, niegdyś przechowywano skrzynie z bananami, i to one posłużyły Wood do stworzenia systemu mebli zbudowanych właśnie ze skrzyń i materiałów do pakowania. Ich kombinacje pozwalają na stworzenie wielu wariantów szafek i regałów w zależności od potrzeb odbiorcy.

 

System mebli ze sklejkowych skrzynek, źródło: WoodLondon.co.uk

Particle jest jednym z projektów, które najlepiej pokazują zainteresowania Wood. Jej największe serie to właśnie mebla i biżuteria stworzone przy użyciu jednego z mniej cenionych surowców: sklejki. Particle powstało z laminatów i płyty OSB, które projektantka połączyła w zaskakujące i przywodzące na myśl inkrustację i intarsję wzory. Odpady z produkcji tych mebli wykorzystane zostały do stworzenia serii biżuterii Particle_jewellery, która z czasem rozwinęła się w osobną linię bransoletek.

Biżuteria ze sklejkowych odpadów, źródło: WoodLondon.co.uk

Jeszcze bardziej eko jest biżuteryjna seria Link, powstająca w całości z jednego fragmentu sklejki poprzez wycinanie coraz mniejszych pierścieni o tym samym kształcie. Ich połączenia tworzą całą gamę produktów – od długich naszyjników po pierścionki. Powstające podczas laserowego wycinania przebarwienia sklejki przydają poszczególnym projektom walor oryginalności.

Sklejkowe okręgi układające się w bransolety, pierścionki i naszyjniki, źródło: WoodLondon.co.uk

Gdybyście zamarzyli o którymś z tych cudeniek na własność, nowa seria biżuterii Bethan Laury Wood, Pivot & Push, jest do kupienia w domu handlowym Browns w Jorku lub w trzech innych miastach w Yorkshire, a jej meble i oświetlenie prowadzi mediolańska Nilufar Gallery.

Kształty biżuterii z serii Pivot & Push zostały zainspirowane ulicami włoskiej Vicenzy, żródło: WoodLondon.co.uk

Tagi: ekologia, design

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy