Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Bezruch szkodliwy jak papierosy!

Bezruch szkodliwy jak papierosy!
Zdjęcie: shutterstock

Brak aktywności to prawdziwa światowa pandemia. I to wcale nie mniej groźna nawet niż palenie papierosów.

Niedawno miałam okazję rozmawiać z niezwykle pozytywnym człowiekiem - lekarzem i zdobywcą medali mistrzostw Polski i świata w żeglarstwie i windsurfingu. Uświadomił mi podczas krótkiej rozmowy jeszcze dobitniej, jak ważny jest ruch w naszym życiu, ale co ważniejsze, jak groźny może być jego brak. Jak słusznie zaznaczył, ruch jest naszą koniecznością i lekiem. Dodał też, że człowiek jest jedynym ssakiem na ziemi, który stresuje się w pozycji siedzącej, podczas gdy pozostałe pod wpływem stresu albo uciekają, albo gonią. I dlatego bierny styl życia po prostu nie leży w naszej naturze.

Sprzeciwianie się naszej biologii widać w statystykach - co 3 osoba na świecie nie jest aktywna fizycznie. Częściej problem dotyka kobiet niż mężczyzn, zwiększa się wraz z wiekiem i dotyczy głównie państw wysoko rozwiniętych. Jednak najbardziej przykre są dane dotyczące młodzieży (13-17 lat) – aż 80 % z nich poświęca na ruch mniej niż 60 minut dziennie! Wygląda na to, że czasy wspinania się po drzewach i ganiania za piłką całkiem minęły.

Ok, ktoś powie, ja nie ćwiczę, ale przynajmnej nie palę i dobrze się odżywiam, więc jestem zdrowy. Nic bardziej mylnego! Badanie z naukowego pisma The Lancet wykazało, że siedzący tryb życia jest równie groźny co papierosy. Przyczynia się rocznie do 5,3 mln zgonów, zaś palenie uszczupla naszą populację również o jakieś 5 milionów istnień. Wspólnym mianownikiem braku ruchu i palenia są także wywoływane przez nie schorzenia, głównie: choroby serca, cukrzyca typu 2 i nowotwory. Kanapowy żywot podwyższa ryzyko raka piersi i jelita, ponieważ powoduje zaburzenia pracy hormonów i zwiększa wpływ związków rakotwórczych na niektóre narządy. Aktywność działa za to odwrotnie: reguluje wiele procesów zachodzących w organizmie, również hormonalnych, zmniejszając ryzyko tych chorób. Inni naukowcy dowodzili też, że brak ruchu jest znacznie gorszy dla zdrowia niż otyłość.

Pod tymi danymi podpisuje się Światowa Organizacja Zdrowia, która uznała brak aktywności fizycznej za czwarty największy czynnik ryzyka skracający życie na naszej planecie (obok nadciśnienia, otyłości, papierosów i wysokiego cholesterolu). Zastanawiacie się nadal, czy się wreszcie ruszyć?


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy