Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Burak - legalny dopalacz

Burak - legalny dopalacz
Zdjęcie: shutterstock

Burak jest jednym z najzdrowszych warzyw. To jasne. Ale czy wiecie, że sok z buraka niedawno został wpisany na listę legalnych suplementów dla sportowców?

O buraku na Hello Zdrowie napisaliśmy już chyba wszystko... Więc dla przypomnienia tylko piguła: buraki są bogate w kwas foliowy i manganowy. Zielone liście są bogate w witaminę A (127% RDA), C (50% RDA) i K (500% RDA). Poza tym zawierają wapń, żelazo, magnez, potas, miedź, magnez, siarkę, dwutlenek krzemu i choliny. Dodatkowo sok buraczany jest silnym antyoksydantem, pomaga w stanach zapalnych organizmu oraz ma właściwości grzybobójcze.

Ale dlaczego buraki szczególnie poleca się sportowcom? Bo zawierają dużą ilość nieorganicznych azotanów. Ich funkcją jest rozszerzanie naczyń krwionośnych podczas ruchu. Dzięki temu tlen może wędrować szybciej i bez przeszkód.

Przeprowadzone na Uniwersytecie Exeter badania także na to wskazują. Wzięli w nich udział kolarze, którzy przed testami pili 500 ml soku z buraka zawierającego 700 mg naturalnie występujących azotanów. Badanie trwało sześć dni i było przeprowadzone na ergometrze rowerowym. Dla porównania stworzono grupę kontrolną, której podawano placebo. Po badaniu okazało się, że grupa sportowców pijących sok z buraka pracowała średnio o 16% dłużej, a ich ciśnienie krwi w spoczynku było niższe.

I tak burak nasz pospolity doczekał się laurów! Od niedawna dopisano go do grupy A w klasyfikacji WADA (World Anti-Doping Agency), w którym znajdują się odżywki i substancje szczególne (i całkiem legalnie) polecane sportowcom. Pamiętajcie, że nie tylko burak jest tu superbohaterem. Ogólnie dieta bogata w duże ilości warzyw może poprawić funkcjonowanie układu krążenia. Wszystko to ze względu na wysoką zawartość azotanów. Znajdziecie je także w szpinaku, selerze, warzywach liściastych, koperku, porze oraz pietruszce.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Dieta dla aktywnych

Małgorzata Różańska

Co jeść po treningu?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

"Sezon bikini" mobilizuje!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał