Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Chłodny sposób na letni trening

Chłodny sposób na letni trening
Zdjęcie: shutterstock

Chłodzenie ciała przed treningiem w upalny dzień sprawia, że wolniej się męczymy i osiągamy lepsze wyniki. Próbowaliście?

Podstawowe zasady biegania w upały każdy biegacz, nawet amator, zna. Nawadnianie, lekka odzież, ochrona przed słońcem. Wiadomo. Nie spotkałam się jednak z tym, by ktokolwiek schładzał wcześniej swoje ciało. Pytanie, czy to w ogóle przynosi pozytywny efekt i jaka metoda jest najlepsza. Odpowiedź znaleźli brytyjscy naukowcy z Brighton.

Porównywali oni rezultaty, jakie można osiągnąć przez schładzanie ciała od środka poprzez wypicie mrożonego napoju lub schładzanie skóry z zewnątrz poprzez obłożenie ciała zimnymi ręcznikami, założenie chłodzącej kamizelki i spodenek z wkładami z lodu wokół ud. Trzecia grupa sportowców, porównawcza, nie przechodziła etapu chłodzenia. Następnie wszyscy uczestnicy mieli za zadanie trenować na bieżni 30 minut w nagrzanym pomieszczeniu. Mierzono im temperaturę ciała, skóry, tętno, stężenie mleczanów we krwi (pomaga określić dotlenienie organizmu), subiektywne uczucie gorąca i inne parametry.

Niezależnie od sposobu, chłodzenie sprawiło, że badani odczuwali niższą temperaturę ciała niż w grupie kontrolnej. Po drugie byli mniej wyczerpani, a także biegli dłużej. Najmniej przegrzewali się ci, których schładzano przy pomocy ręczników i specjalnej bielizny. Autorzy zauważyli też, że sam efekt nie jest utrzymywany zbyt długo. To oznacza, że pod koniec biegu wszyscy mieli podobną temperaturę. Co istotne, temperatura skóry rosła wolniej po chłodzeniu ręcznikami, zaś temperatura wnętrza organizmu rosła znacznie szybciej mimo wypicia lodowatego napoju, nawet szybciej niż w grupie kontrolnej. To sugeruje, że lepszy efekt daje jednak chłodzenie skóry.

Czy warto schładzać ciało przed treningiem? Zdaniem naukowców - warto. Choćby dla chwilowych korzyści.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy