Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Czerwone winogrona - i nie chorujemy!

Czerwone winogrona - i nie chorujemy!
Ciemne winogrona są bogatym źródłem przeciwutleniaczy. Ilustracja: shutterstock

Poprawić odporność organizmu można w naprawdę smaczny sposób. Czerwone winogrona rewelacyjnie zabezpieczą przed sezonowymi przeziębieniami. Teraz jest ich czas. No i są pycha!

Lubicie obskubywać filoletowe kulki prosto z kiści? Ja uwielbiam. Nie tylko jest smacznie, ale też się opłaca! W winogronach siedzi sobie bowiem resweratrol. Jak pokazały ostatnie badania specjalistów z Oregon State University, zarówno ten związek, jak i zawarty w jagodach pterostilben, pobudzają organizm do produkcji bakteriobójczego peptydu katelicydyny. Zwalcza on wiele drobnoustrojów, przyspiesza również gojenie się ran. Jest jeden warunek: winogrona trzeba jeść ze skórką, bo to ta część owoców zawiera najwięcej prozdrowotnego składnika. 

Co więcej, są także inne dowody na to, że resweratrol poprawia pracę układu krążenia, pomaga w walce z rakiem i zmniejsza stany zapalne. I jeszcze jedna dobra wiadomość – inne badanie wykazało, że u myszy karmionych związkiem pochodzącym ze skórek winogron zaobserwowano znaczne zmniejszenie objawów starzenia! No na ten argument to już nie ma mocnych...

Jeśli nie przepadacie akurat za winogronami, to sięgnijcie po inne ciemne owoce lub warzywa. Czarna porzeczka, jeżyny, jagody, aronia, czerwona kapusta i wiśnie zawierają antocyjany – naturalne barwniki, które nadają ciemną barwę roślinom, a nasz organizm chronią przed problemami z sercem. W American Journal of Clinical Nutrition dwa lata temu ukazał się artykuł mówiący, że regularne jedzenie ciemnych owoców i warzyw zmniejsza ciśnienie krwi. W przypadku osób z nadciśnieniem nawet o 10 procent. Antocyjany zmniejszają też ryzyko nadciśnienia. Podoba mi się. Idę skubać dalej.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy