Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Czy białko sprzyja odchudzaniu?

Czy białko sprzyja odchudzaniu?
Źródło: www.stocksnap.io | Claudiu Sergiu Danaila
Białko spełnia wiele istotnych funkcji w naszym organizmie, ale przede wszystkim jest materiałem budulcowym. Pytanie – czy w takim razie sprzyja redukcji tłuszczu?

Na początku zaznaczam, że dieta to kwestia indywidualna. Dopasowanie jej zależy od stanu zdrowia, trybu życia, aktywności fizycznej oraz budowy ciała. Często jednak w mojej pracy pojawia się pytanie – czy jedzenie białka sprzyja odchudzaniu?

Co na ten temat mówią rzetelne źródła? Według naukowców z Uniwersytetu  Illinois w USA, dieta bogata w białka nie tyle odchudza, co przede wszystkim zwiększa korzyści z ćwiczeń  u osób pragnących schudnąć (Layman i in., 2005).

Badania przeprowadzono na dwóch grupach kobiet. Jedna z nich stosowała dietę ze zwiększoną ilością białka, druga grupa była na diecie wysokowęglowodanowej. Obie grupy kobiet w okresie badania wykonywały te same aktywności, tzn. 5 razy w tygodniu 30-minutowe spacery oraz 2 razy w tygodniu 30-minutowe sesje treningu siłowego. Dla jasności – plany żywieniowe jednej i drugiej grupy miały dokładnie taką samą kaloryczność.

W efekcie kobiety stosujące dietę o zwiększonej podaży białka spaliły znacząco więcej tkanki tłuszczowej niż kobiety stosujące dietę wysokowęglowodanową, które zamiast tkanki tłuszczowej - straciły masę mięśniową. Badacze doszli do wniosku, że na diecie wysokobiałkowej spożywa się większą ilość leucyny, która wraz z insuliną pobudza spalanie tkanki tłuszczowej, pomagając jednocześnie zachować taką samą masę mięśniową.

Podsumowanie:  Badania to często teoria, która nie zawsze przekłada się na praktykę. Spożywanie samego białka nie będzie czarodziejską pigułką podczas walki z nadwagą czy otyłością. Nie można bowiem w diecie zapominać o pozostałych składnikach odżywczych jak dobre źródła węglowodanów i tłuszczy. To umiejętne ich połączenie zapewni wam zamierzony cel. Pomyślcie jednak o sprawdzeniu strategii żywieniowej, w której pewną ilość węglowodanów zastąpicie zdrowymi tłuszczami. Już o tym pisaliśmy

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

O białku w diecie wege

Małgorzata Różańska

Słów kilka o białku

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Co z tymi węglowodanami?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał