Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Dieta, która daje moc

Dieta, która daje moc
Jaka dieta jest najlepsza/ fot. Katarzyna Milewska
Wiele osób pyta nas, co jemy. W diecie sportowca niezbędna jest odpowiednia ilość węglowodanów, jednak po pierwsze te ilości powinny być prawidłowo określone, a źródła węglowodanów sprawdzone. Oto nasza metoda.

O systemie żywieniowym nawiązującym do naszych przodków, czyli tak zwanej diecie Paleo, wiele osób już słyszało. Ma ona wielu zwolenników i przeciwników. Jednak sportowcy, zwłaszcza ci, którzy trenują wytrzymałościowo, mogą odczuwać w niej pewne braki. Paleo jest to system żywieniowy, w którym paliwem są dobre tłuszcze (nie mylimy z dietą ketogeniczną). Jednak każdy organizm jest inny. Jeden, aby pracować na pełnych obrotach, potrzebuje tłuszczów, inna osoba bez węglowodanów nie jest w stanie funkcjonować. Dlatego w takim przypadku idealnym rozwiązaniem będą pewne modyfikacje diety Paleo i związane z tym manipulacje węglowodanami takie jak: Carb Targeting (węglowodany podawane w porach  treningowych), Carb Back Loading (węglowodany zaczynamy spożywać od popołudnia), Carb Cycling (rotacja węglowodanami na przełomie tygodnia).

Żywienie, które my stosujemy i polecamy, oparte jest na produktach białkowo-tłuszczowych wzbogaconych o bezglutenową formę węglowodanów (ryż, kasza gryczana, bataty, maniok, tapiok). Zaliczamy tutaj także węglowodany proste pod postacią Carbo czy banana.

Ilość tych węglowodanów jest uzależniona od aktywności fizycznej, somatotypu oraz strategii, którą przyjmujemy. Na przykład osoby zajeżdżające się na treningach będą ich potrzebowały więcej - około 2-5g/kg masy ciała (te większe liczby stosujemy podczas rotacji lub ładowania węglowodanami).

Podstawą tego systemu żywieniowego jest eliminacja przetworzonego jedzenia zawierającego tłuszcze trans, cukier oraz produktów antyodżywczych, które negatywnie oddziaływują na nasze zdrowie metaboliczne oraz wywołują alergie (gluten, nabiał, strączki). Można powiedzieć, że jest to działanie prewencyjne, ale przynoszące szybką poprawę zarówno stanu zdrowia, jak i samopoczucia (wystarczy zrobić badania krwi przed wdrożeniem zmian oraz po kilku miesiącach od ich wdrożenia). Jest także idealnym rozwiązaniem dla osób borykających się z cukrzycą, ponieważ stabilizuje poziom cukru we krwi. To ogromny plus tej diety, bo właśnie nadmierna ilość węglowodanów prostych (cukier ukrywany pod każdą postacią) oraz tłuszczów trans w diecie jest odpowiedzialna za podwyższony cholesterol oraz otyłość brzuszną.

Co jeść?

Pierwszym krokiem powinno być wykrycie nietolerancji pokarmowych lub problemów metabolicznych. Potem należy dobrać odpowiednie produkty.

Źródła białek:

Mięsa – najlepiej tłuste
Ryby/owoce morza - sporadycznie, ponieważ kumulują metale ciężkie (całkowita eliminacja u osób z alergiami)

Źródło węglowodanów:

Ryż (oprócz dzikiego i brązowego, które zawierają kwas fitynowy), komosa ryżowa, proso, gryka, bataty, ziemniaki, maniok/tapiok, amarantus, owoce/warzywa

Źródło tłuszczy:

Olej kokosowy, oliwa z oliwek, orzechy (nerkowce, brazylijskie, makadamia, migdały), masło (najlepiej o zawartości tłuszczów nasyconych powyżej 92%), tłuste mięsa, żółtko.

W tym wszystkim najważniejsze jest indywidualne podejście. Ta sama baza składników nie będzie dobra dla wszystkich. A każdy system żywienia powinno się zawsze dobierać indywidualnie, w pierwszej kolejności mając na uwadze stan zdrowia.



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
kassana zapytał(a) 3 grudnia 2015
Pytanie dotyczy artykułu Dieta, która daje moc
A strączki dlaczego są zaliczone do składników antyodżywczych? Rozumiem, że soja, ale wszystkie inne też?
Aga R odpowiedział(a) 4 grudnia 2015
zawierają kwas fitynowy, zmniejsza on przyswajalność makro i mikroelementów z pożywienia. Nawet moczenie nie eliminuje go całkowicie, bodajże do ok. 40% maksymalnie, ale moczenie pozbawia strąki również wit. rozpuszczalnych w wodzie, dlatego te rośliny nie są najlepszym wyborem. Dla wegan jedno z największych źródeł białka, choć kiepskie źródło ogólnie- biorąc pod uwagę wszystkożernego człowieka. Jedzenie strączków niemoczonych wcześniej już w ogóle jest bezsensowne
kliniczne zapytał(a) 3 grudnia 2015
Pytanie dotyczy artykułu Dieta, która daje moc
O matko jedyno :/ O dziecka nie jem mięsa , wyniki mam dobre, nie mam żadnych nietolerancji żywieniowych, staram się jeść zdrowo. Tylko kurde, co jaj mam jeść jak widzę, że nabiał i strączki są złe ?
Aga R odpowiedział(a) 4 grudnia 2015
nie tylko nabiał i strączki się je, ja całe życie jadłam nabiał - twaróg, maślanka naturalne to było coś, czego nie wyobrażałam sobie nie zjeść każdego dnia, od dziecka, a mając 33lata nagle musiałam odstawić, bo okazało się, że wieloletnie bóle stawów są spowodowane nietolerancją na kazeinę. Bóle minęły, ale jak widzę twaróg w domu, to chce mi się wyć... Dlatego takie powiedzenia "to co mam jeść" nieco mnie irytują, jest wiele innych produktów żywieniowych zdrowych, ogólnodostępnych, wszystko to kwestia zmiany nawyków zakupowych i żywieniowych.
monika.huzarska odpowiedział(a) 3 grudnia 2015
Polecam odnaleźć na FB Damiana Parola. Dietety z wykształcenia, kulturysta z zamiłowania i weganin od lat. Pisze dużo i mądrze na temat diety wegańskiej/wegetariańskiej dla aktywnych fizycznie.
kliniczne odpowiedział(a) 17 grudnia 2015
Do "Świeżak 29"- miałam na myśli jakie cyt."innych produktów żywieniowych zdrowych, ogólnodostępnych" bogate w białko mam jeść skoro nie mięso, nie nabiał i nie strączki?
kliniczne odpowiedział(a) 4 grudnia 2015
O, wielkie dzięki :)

Polecane wpisy

Dieta paleo

Indeks diet

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał