Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Dobre i złe tłuszcze - jak wybierać?

Dobre i złe tłuszcze - jak wybierać?
Wybierajmy tłuszcze nienasycone. Zdjęcie: shutterstock

Nie każdy tłuszcz jest zły. A pogląd, że spożywanie dużych ilości tłuszczu sprzyja chorobom, jest błędny. Bo nie o ilość tu chodzi, ale o rodzaj. Czy wiecie, że niektóre tłuszcze pomagają nam schudnąć? Wszystko zależy od naszych świadomych wyborów.

Wybór jest jednak tak szeroki, a ogrom zalewających nas informacji (często sprzecznych) tak duży, że można się w tym wszystkim pogubić. Oto kilka wskazówek:

Tłuszcze dzielą się przede wszystkim na nasycone i nienasycone. Wybierajmy tłuszcze nienasycone (wielonienasycone i jednonienasycone) – są zdrowsze. To na przykład oliwa z oliwek, olej rzepakowy, słonecznikowy, tłuszcze rybie, oleje z orzechów, sezamu czy kukurydzy. Złe tłuszcze, nasycone, to m.in.: masło, margaryna, olej palmowy czy wszelkie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Szczególnie wystrzegajcie się tłuszczy trans. Do gotowania i smażenia lepiej siegnąć po olej roślinny zamiast masła czy margaryny, a na obiad wybrać rybę zamiast kotleta. Taka zmiana w diecie sprzyja zmniejszeniu poziomu złego cholesterolu (LDL) we krwi i zwiększeniu dobrego cholesterolu (HDL). Tłuszcze nasycone działają odwrotnie.

Jest jeszcze jeden ważny powód. Spożywanie tłuszczów nasyconych buduje więcej tkanki tłuszczowej, a mniej mięśniowej, niż jedzenie tłuszczów wielonienasyconych – pokazują ostatnie badania Szwedów, które ukazały się w piśmie Diabetes. W rezultacie wybieranie wielonienasyconych tłuszczy pomaga schudnąć! Uczestnicy testu mieli zjadać codziennie babeczki dostarczające organizmowi 750 kalorii, przez 7 tygodni (poza tym ich dieta miała pozostać niezmienna). Celem było zwiększenie wagi badanych o 3 procent masy ciała do końca trwania doświadczenia. Jednak kluczowe jest to, że połowa z nich otrzymywała słodkości z olejem palmowym (nasyconym), a reszta ze słonecznikowym (wielonienasyconym). W obu grupach ochotnicy przybrali tyle samo na wadze. Ale co ciekawe, ci, którzy jedli babeczki na bazie tłuszczu nasyconego, mieli więcej tkanki tłuszczowej, w szczególności w wątrobie i wokół brzucha (jak wiadomo najniebezpieczniejsza jest właśnie otyłość brzuszna). Mało tego, osiągnęli 3 razy mniejszy przyrost masy mięśniowej niż w grupie otrzymującej tłuszcz wielonienasycony.

Tłuszcze wielonienasycone regulują w naszym organizmie zawartość tzw. tłuszczu trzewnego, czyli takiego, który gromadzi się wokół ważnych narządów w jamie brzusznej. Jeśli jest go za dużo, nasz metabolizm zaczyna szwankować, a jak szwankuje, to wszystko działa gorzej – tłumaczą eksperci. To powinno wystarczająco przekonać każdego do zmian w swojej diecie. A przecież to nie takie trudne!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
dagmarasmol zapytał(a) 11 marca 2014
Pytanie dotyczy artykułu Dobre i złe tłuszcze - jak wybierać?
Nie jestem ekspertem, ale po przeczytaniu pewnego artykułu w prasie dowiedziałam się, że ostatnie badania sugerują, że oliwa z oliwek może dodatkowo zapobiegać nowotworom różnych organów, a szczególnie rakowi piersi. Dlatego dla nas kobiet oliwa ma jak widać zbawienne działanie :)
Marysia Kądziela odpowiedział(a) 14 marca 2014
Z tego co wiem to wszystkie tłuszcze zawierające kwasy omega 3 działają przeciwnowotworowo i chronią nie tylko przed rakiem piersi, ale też okrężnicy i prostaty. Tylko istotne jest, żeby spośród tłuszczów roślinnych wybierać te najzdrowsze czyli najbogatsze w omega 3. Jednak to nie oliwa z oliwek, a olej rzepakowy jest korzystniejszy z tego punktu widzenia. Świetnym źródłem omega 3 jest też olej lniany. Ja w sumie nigdy nie mogę się zdecydować, bo chciałabym mieć wszystko więc ostatecznie wybrałam olej rzepakowo-lniany golden drop, bo mam naraz wszystkie zalety obu. Pierwszy przeciwdziała chorobom serca i układu krążenia, pozwala utrzymać prawidłowy cholesterol i ciśnienie krwi. Drugi odchudza i chroni przewód pokarmowy. Oczyszcza także wątrobę, nawilża i odżywia skórę.

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy