Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Dwie godziny dla serca

Dwie godziny dla serca
Zdjęcie: shutterstock

Bez wyrzeczeń. Za darmo. Skutecznie. Tak możemy zadbać o serce i ogólne zdrowie. Naukowcy właśnie obliczyli, że dwie godziny powinny nam wystarczyć. I nie chodzi tu ani o sport, ani o dietę...

… a o stanie. Jest wiele badań na temat tego, że niekoniecznie ruch, a już samo stanie działa poztywnie na zdrowie. Ale zastanawiać nas może, jak długo należałoby w pionie funkcjonować, by nadrobić straty spowodowane siedzeniem? Dokładnie. No i mamy odpowiedź. Już dwie godziny stania zamiast gnieżdżenia się na krześle wnoszą wiele korzystnych zmian do naszego organizmu. Po pierwsze obniża się poziom cukru, po drugie poprawiają wyniki cholesterolu, po trzecie spada brzuszek i chudniemy. W rezultacie mamy mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na raka, zawał czy udar. Naprawdę warto podnieść "cztery litery" i postać w kolejce, na przystanku, w autobusie czy tramwaju, a nawet - niech będzie - oglądając telewizję. Dowiedli tego w swoim badaniu Australijczycy, a wyniki opublikowali w European Heart Journal.

To, że ludzki organizm nie jest stworzony do siedzenia, potwierdzą wszyscy specjaliści. Długotrwały bezruch powoduje, że przestajemy efektywnie wykorzystywać glukozę krążącą we krwi. Do tego tracimy siłę mięśni, sprawność i elastyczność. A to przybliża nas do nadwagi, inwalidztwa, ale też problemów psychicznych, np. depresji.

Według Center for Disease Control naprzemienna zmiana pozycji z siedzącej na stojącą to bardzo skuteczna profilaktyka. Gdy stoimy, wzmacniamy mięśnie całego ciała, zyskujemy lepszą postawę, poprawia się krążenie krwi. Szybciej spalamy kalorie – prawie jedną kalorię na minutę więcej niż podczas siedzenia. Ale największe zalety widać w wynikach stężenia glukozy według analizy dr. Johna Buckleya z Univeristy of Chester. Osoby siedzące po posiłku miały najwyższy cukier średnio po 152 minutach, a najniższy po 258 minutach - czyli wysoki poziom utrzymywał się przez 105 minut. Zaś badani, którzy stali, najwyższy wynik osiągnęli po 84 minutach, a po 144 minutach cukier wrócił już do dolnego limitu. Co oznacza, że podwyższony poziom utrzymywał się zaledwie przez 60 minut, czyli o prawie połowę krócej niż w przypadku siedzących uczestników badania.

Zdaniem ekspertów nawet stopniowe zmienianie nawyków jest godne pochwały. Zacznijmy np. od zastąpienia choć pół godziny siedzenia - staniem, a potem wydłużajmy ten czas.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Jak dożyć stu lat?

Julia Krupińska

Najpopularniejsze wpisy