Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Slow Motion

Dzień Uwagi

Dzień Uwagi
Zdziwisz się, jak wiele może się wydarzyć w Dniu Uwagi... Ilustracja: Luiza Kwiatkowska | www.behance.net/luilula

Bądź uważny – łatwo powiedzieć. Stałe utrzymywanie uwagi w chwili obecnej jest niezwykle trudne, ale nie niemożliwe. Osobom, które pytają mnie, jak trenować uważność, proponuję ćwiczenie zalecane przez mistrza zen Thich Nhat Hanha: Dzień Uwagi.

Najlepiej Dniem Uwagi uczynić sobotę. Po całym tygodniu aktywności, ale jeszcze bez gorączkowego oddechu poniedziałku na plecach, będzie idealna, by uczynić z niej święto uważności. W dłuższej perspektywie nie ma znaczenia, który dzień tygodnia wybierzemy, jednak początkującym łatwiej będzie wykonać to ćwiczenie w dniu wolnym od pracy, kiedy świat naturalnie zwalnia i spontanicznie pojawia się przestrzeń na przestawienie się z trybu działania w tryb bycia.

W Dniu Uwagi po przebudzeniu nie wyskakuj od razu z łóżka. Uśmiechnij się do siebie. Zrób kilka głębokich, świadomych oddechów. Przeciągnij się powoli. Odczuj wdzięczność, że zaczął się dla ciebie nowy, szczególny dzień. Następnie poświeć minimum 10 minut na medytację z oddechem. Gdy skończysz, daj sobie chwilę, by poobserwować swoje samopoczucie po wykonaniu ćwiczenia. Potem przystąp do swoich codziennych zadań, jednak wykonuj je powoli i bez napięcia. Ciesz się każdą czynnością, którą wykonujesz, i zanurz się w niej, choćby nie wiem jak była banalna i zwykła. Umyj zęby uważnie i pościel łóżko świadomie. Przygotuj sobie odświętne śniadanie i poświeć na nie co najmniej pół godziny. Delektuj się każdym kęsem. Kawę wypij powoli, nie jednym haustem.

Cokolwiek masz do zrobienie w Dniu Uwagi, bądź w tej czynności całkowicie. Nie myśl o tym, co jest do zrobienia za chwilę. Gdy sprzątasz, sprzątaj, gdy rozwieszasz pranie, rozwieszaj pranie. Gdy skończysz jedno, bierz się za drugie. Nie wprowadzaj chaosu. Nie odrywaj się od porządków, by wykonać telefon lub zabrać się za cokolwiek innego, co akurat zaprzątnęło twoją uwagę. Na wszystko znajdziesz czas.

Z takim nastawieniem wybierz się na przechadzkę. Zwracaj uwagę na swój oddech, na to, jak stawiasz kroki. Dostosuj rytm chodzenia do rytmu oddechu. Zatrzymaj się przy straganach z warzywami, porozmawiaj ze sprzedawcami, muśnij koper, powąchaj pomidora, wybierz najpiękniejsze produkty na obiad. Kup kwiaty. W domu ułóż z nich bukiet i postaw tam, gdzie będą prezentowały się najpiękniej. Ciesz nimi oko. Zauważ, jak pięknie układa się na nich światło, o każdej godzinie dnia inaczej. A może zechcesz je narysować? Cokolwiek robisz w Dniu Uwagi, wykonuj tę czynność z radością i bez pośpiechu i nie nadawaj czynnościom rangi. To nie określone działanie jest ważne, to twoja w nim obecność takim je czyni. Z takim samym zaangażowaniem ugotuj obiad, zjedz go i posprzątaj po nim. Każdy etap może być tak samo przyjemny i zajmujący, to tylko kwestia twojej uważności w danym momencie.

Pamiętaj, że uważność lubi ciszę. Umów się ze sobą, że w Dniu Uwagi świadomie wyłączysz telewizor, radio, telefon, komputer. Niech nie rozpraszają twojej medytacyjnej uwagi. Zwracaj też baczną uwagę na wypowiadane w tym dniu treści. Możesz mówić, ale nie za dużo, gdyż mówiąc, tracisz energię uważności. Zanim pójdziesz spać, opisz cały Dzień Uwagi – zdziwisz się, jak wiele, dzięki Twojej uważności, się w nim dziś wydarzyło.


Tagi: mindfulness

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy