Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Elementarz zdrowego trybu życia

Elementarz zdrowego trybu życia
Zdjęcie: shutterstock

Jak żyć zdrowo? Jak zrzucić parę kilogramów bez przechodzenia na rygorystyczne diety? Jak czuć się ze sobą dobrze? Odpowiadamy: czasami wystarczy przestrzegać kilku elementarnych zasad. To nie eureka, to przypominajka!

Wiemy, że wszyscy już o tym pisali. Niby banał, truizm i tak dalej. Ale co z tego, jeśli wciąż większość osób na świecie tego nie przestrzega... Publikujemy jeszcze raz, w formie pigułki do powieszenia na lodówce. Takie nasze 10 przykazań:

1. Zacznij dzień od szklanki ciepłej wody z dużą ilością cytryny albo limonki. Picie jej na czczo polecane jest w wielu dietach oczyszczających i odchudzających. Dlaczego? Bo przyśpiesza metabolizm. Napój wypijany 20 minut przed śniadaniem wspomaga trawienie, oczyszcza organizm i poprawia odporność.

2. Jedź 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasowych (około 3h). Jeśli wstajesz rano, posiłków może być nawet więcej. Ważne, by nie przejadać się późnym wieczorem. Pamiętaj, że twoje posiłki powinny być zróżnicowane i zawierać podstawowe składniki odżywcze takie jak: białka, węglowodany, tłuszcze. Słowo tłuszcz przyprawia cię o gęsią skorkę? Niepotrzebnie! Nie bój się tłuszczy. Sięgaj po te najbardziej dla nas wartościowe - jedno lub wielonasycone (oliwa z oliwek, awokado, orzechy włoskie, ryby morskie). Zredukuj za to ilość tłuszczy nasyconych (skóra drobiu, kiełbasa, pełne mleko, śmietana, masło, twarda margaryna, słonina oraz olej palmowy. Znajdziemy je również w ciastach, słodyczach, wyrobach czekoladowych, a także daniach smażonych).

3. Kolację (czytaj - ostatni posiłek) zjedz co najmniej 2, a najlepiej 4 godziny przed snem. Dzięki temu organizm zdąży ją "spalić". Zbyt późne jedzenie posiłków, w dodatku tuż przed snem, skutkuje magazynowaniem niestrawionego jedzenia w postacitkanki tłuszczowej. Nie znaczy to jednak, że mamy się głodzić. Jeśli czujecie się wieczorem głodni, dobrze sięgnąć po chudy jogurt z dużą łyżką otrębów owsianych albo jajko na twardo (bez popijania).

4. Kontroluj swoją wagę i pamiętaj, że nadwaga zwiększa ryzyko chorób serca oraz cukrzycy. Brzmi jak banał? Być może. Każdy wie, że nadwaga nie jest niczym zdrowym. Nie mniej jednak wiele osób budzi się ze swą nadwyżką kilogramów zbyt późno. Jeśli twoja waga zaczyna wzrastać (nawet o 2-3 kilogramy) to znak, że coś zostało zaniedbane. Pilnuj się i nie doprowadzaj do sytuacji, w której masz do zrzucenia 10 lub więcej kilogramów. Jeśli już teraz masz nadwagę, nie zwlekaj! Zrób coś z tym.

5. Nie odmawiaj sobie warzyw i owoców, gdyż jest to bogate źródło witamin, błonnika oraz antyoksydantów. Owoce najlepiej jeść w pierwszej połowie dnia, wiele z nich jest bowiem bogata w cukry. Zastosuj się do zasady "podzielności" talerza. Połowę powinny stanowić warzywka, a dwie pozostałe ćwiartki to mięso i np. ryż (najlepiej brązowy).

6. Pożegnaj się ze słodyczami (niech stanowią małe wyjątki), napojami kolorowymi, gazowanymi, alkoholem (sięgaj po niego tylko okazyjnie), fast foodami oraz innymi niezdrowymi, słonymi i słodkimi przekąskami. Nie kupuj gotowych przegryzek bogatych w konserwany. Naucz się czytać etykiety i unikaj produktów przetworzonych. Zamiast tego do diety włącz na stałe: odpowiednią ilość wody niegazowanej, zielonej herbaty lub naturalnie wyciśniętych soków.

7. Używaj ziół zamiast soli. Bazylia, tymianek, mięta, rozmaryn, oregano i wiele innych ziół nadaje potrawom inny smak i aromat. Eksperymentuj. Sprawdź, który smak Ci odpowiada. Po co solić wszystko, co jemy? 

8. Chcesz ograniczyć spożycie kalorii? Mamy na to swoje sposoby. Zamiast dużych, obiadowych talerzy, nakładaj posiłki na małe talerzyki. To nauczy cię jedzenia mniejszych porcji. Po to jesz tyle posiłków dziennie, aby nie czuć się głodny. Ale jeśli jesz ich 5, niech będą mniejsze.

9. Bądź aktywny fizycznie i ćwicz co najmniej 30 minut dziennie. Serio! Myślisz, że wybór schodów zamiast windy nie robi nikomu różnicy? Ależ owszem! Robi ogromną różnicę. Nie bądź jedną z tych osób, która zamawia windę, chcąc dojechać na 1 lub 2 piętro w miejscu swojej pracy albo bloku (kiedy pracowałam w korporacji niezmiernie mnie to irytowało). Wieczorem wybierz się na spacer albo lepiej idź pobiegać. Zobaczysz, jak szybko poprawi się również twoje samopoczucie. Oczywiście my zachęcamy do znalezienia swojej ulubionej dyscypliny i uprawiania jej stale. To najlepszy na świecie antydepresant!

10. Doskonałym pomysłem jest także założenie dziennika żywieniowego. Miejsca, w którym zapisujesz, co i o której godzinie jesz. Jeśli masz chęci, by wprowadzić zmiany w diecie, dziennik treningowy doskonale cię zmotywuje i pomoże pozostać konsekwentnym. Warunek jest jeden - trzeba być wobec siebie całkowicie uczciwym. Dobrym pomysłem jest także skonsultowanie się co jakiś czas się z ekspertem do spraw żywienia lub wykwalifikowanym trenerem.

Zasady są proste, więc do dzieła. Trzymamy kciuki!

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Dieta paleo – pogromca tłuszczu

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Rzuć palenie - ostatni mach, a potem ciach!

kolektyw: Ewa Panewka i Wanda Dysk

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał