Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Fit dodatek do diety - kurkuma

Fit dodatek do diety - kurkuma
Zdjęcie: shutterstock
Dopraw sobie nastrój i zadbaj o swoje zdrowie. Nie masz w kuchni kurkumy? Natychmiast to napraw. To jedna z najzdrowszych przypraw świata, a w dodatku działa antydepresyjnie i antyrakowo.

My zamawiamy ją w ilościach niemal hurtowych. Kurkuma, bo o niej mowa, od jakiegoś czasu stała się nieodłącznym elementem naszej diety. Dlaczego? No cóż, zawsze wiedzieliśmy, że to zdrowa przyprawa, ale odkąd trafiliśmy na badania dotyczące walki z nowotworami i zapoznaliśmy się z absolutnie rewolucyjnymi danymi, kurkuma już nigdy nie opuści naszej kuchni.
Pochodzi z Azji, a Hindusi spożywają ją średnio od 1,5 do 2 gramów dziennie (to około pół łyżeczki). Bierzcie z nich przykład! Ten żółty proszek to główny składnik curry i najpopularniejszy ajurwedyjski lek przeciwzapalny. Mało tego! Żaden inny środek spożywczy nie ma tak silnych mocy. Wszystko dzięki kurkumininie, która według badań laboratoryjnych ogranicza wzrost wielu rodzajów raka. Według badań (Clinical Cancer Research, 11 (20) 2005), odziałowuje także na angiogenezę, przyczyniając się do obumierania komórek rakowych (czy wiecie, że Hindusi zapadają na choroby nowotworowe średnio 9 razy rzadziej niż mieszkańcy krajów zachodnich?). Poza tym kurkumina blokuje działanie monoaminooksydazy, będącej wrogiem naszych hormonów szczęścia.

A teraz ciekawostka - sama kurkumina nie jest zbyt dobrze wchłaniana przez układ pokarmowy, ponieważ ma trudności z pokonaniem bariery jelitowej. Ale nic straconego! Mieszajcie kurkumę z papryką. Zwiększa ona wchłanialność kurkuminy aż dwa tysiące razy.

Kolejna ciekawostka z książki "antyrak" - nawet najbardziej agresywne odmiany raka, takie jak budzący grozę glejak, są znacznie bardziej podatne na chemioterapię, jeśli jednocześnie podaje się pacjentowi kurkuminę.

Oprócz papryki najlepiej mieszać ją z czarnym, świeżo zmielonym pieprzem oraz olejem z siemienia lnianego. Dodawajcie do sosów, zup i sałatek!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
magdzia zapytał(a) 14 października 2015
Pytanie dotyczy artykułu Fit dodatek do diety - kurkuma
Znów nagminny błąd, piperyna czy papryka zwiększają wchłanialność tylko dwadzieścia razy, a nie dwa tysiące, pewnie błąd wziął się z tego, że często jest napisane 2000% lepsze wchłanianie i ktoś zgubił ten procent. Z tego co czytałam to trzeba by było jeść o wiele więcej kurkumy, bo 2-3 łyżki dziennie żeby miała działanie np antynowotworowe. Chyba każdy przyzna, że ciężko tyle kurkumy dziennie jeść?

Polecane wpisy

Domowe masło orzechowe

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kurkuma – gwiazda przypraw

Ten, kto umie i lubi gotować

Zupa marchewkowa z pikantną nutą

Ten, kto umie i lubi gotować

Co z tą kolacją?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Stopy są ważne!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał