Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Hat-trick na stres

Hat-trick na stres
Zestaw na stres, ilustracja: shutterstock

Ryby, sport i sen – to skuteczny potrójny zestaw na stres. Stresu nie zlikwidujemy, ale wiemy, jak załagodzić jego negatywne skutki. A jest o co walczyć, bo cenę płacimy bardzo wysoką.

Stresujesz się, odkąd otworzysz tylko oczy. Jadąc do pracy… bo korki, bo ciasno w tramwaju, bo pociąg miał za mało wagonów. Potem kolejny stres w pracy i na koniec jeszcze w domu. Ten stres Cię zabija! Od tego grozi zawał serca, jak nic. A oprócz tego infekcje (osłabiona odporność), cukrzyca (podjadanie w stresie), reumatoidalne zapalenie stawów (stres wyzwala objawy autoimmunologiczne, czyli układ odpornościowy zaczyna wytwarzać ciała niszczące własne tkanki). I wiele innych objawów ubocznych, ale nie o tym tu mowa.

The American Heart Association, zdając sobie sprawę z powszechności stresu, zaleca jeść po prostu rybę. Przynajmniej dwie porcje tygodniowo. Chodzi o dostarczenie organizmowi kwasów omega 3, które chronią serce przed negatywnym działaniem stresu. Potwierdzają to badania pod kierunkiem Jasona R. Cartera z Michigan Technological University. Wykazały, że osoby, które przyjmowały suplementy z kwasem omega 3 już po miesiącu osiągnęły lepsze wyniki ciśnienia krwi i pracy serca w porównaniu z grupą osób nieprzyjmującą tej substancji.

Aktywność fizyczna, w dowolnej formie, dostarcza do mózgu związki, które zwalczają negatywne działanie stresu. Naukowcy są zgodni, że uprawianie sportu idzie w parze z rzadszymi zachorowaniami na depresję i mniejszą skłonnością do agresji. Najpopularniejsza teoria mówi o endorfinach, które wydzielają się pod wpływem wysiłku i dają poczucie zadowolenia. Ale część badaczy skłania się ku teorii, że to noradrenalina, produkowana podczas aktywności, skuteczniej zabezpiecza przed stresem. Co zaskakujące, noradrenalina sama jest związkiem produkowanym przez organizm właśnie pod wpływem stresu.

Winny temu, że jesteś podatniejszy na stres, może być niedobór snu. Zmęczenie osłabia zdolność radzenia sobie ze stresem. Anxiety and Depression Association of America (ADAA) opracowała listę wskazówek na dobry sen. Spróbuj zastosować się do tych porad, a stres weźmiesz na klatę!

- Zarezerwuj 7-9 godzin na nieprzerwany sen
- Naucz się regularnie zasypiać
- Przed spaniem unikaj TV i komputera oraz płacenia rachunków
- Unikaj też kawy i nikotyny w godzinach wieczornych
- Upewnij się, że w sypialni jest chłodno, ciemno i cicho
- Nie pracuj w sypialni – to miejsce relaksu
- Zmartwienia postaraj się zostawić za drzwiami
- Ćwicz regularnie, ale nie przed samym snem
- Kładź się do łóżka, gdy jesteś już zmęczony
- Nie patrz na zegarek

Kochani, śpimy, jemy rybę i ćwiczymy. I nie stresujemy się!

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
AdrienneMalecka zapytał(a) 27 stycznia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Hat-trick na stres
Czy możliwe jest, bym była bardziej podatna na stres bo nie jem ryb? Rzeczywiście często się nie wysypiam, więc to rozumiem i dzięki hellozdrowie wiem w czym jest problem, ale co z kwasem Omega 3, mogę przyjmować go inaczej niż w rybach?
alicja.landowska.52 odpowiedział(a) 29 stycznia 2014
Tak! Możesz inaczej przyjmować kwasy Omega 3, są one w tabletkach tzw.kulkach tranu z rybuego oleju, wątroby rekina. Świetnie wspomaga odporność,wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
Kolczykomaniaczka odpowiedział(a) 28 stycznia 2014
dołączam się do pytania.

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy