Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Interwały – postaw na Tabatę

Interwały – postaw na Tabatę
Interwały - Tabata/fot. Shutterstock
Interwały, a właściwie bardzo skuteczne interwały, nie muszą trwać długo. Czy wiesz, że 4 minuty dziennie mogą sprawić cuda z twoim ciałem? Poprawią wydolność, kondycję, wytrzymałość, przyspieszą metabolizm i wzmocnią. Poznaj Tabatę!

Nazwa Tabata wywodzi się od nazwiska pochodzącego z Japonii dr. Izumi Tabaty, współpracującego z olimpijczykami. Pracujący w National Institute of Fitness and Sports w Tokio Japończyk opracował metodę 4-minutowego treningu, który stosowany regularnie daje naprawdę spektakularne efekty. Wszystko dzięki metodzie interwałowej i odpowiedniemu doborowi ćwiczeń. Interwały w postaci Tabaty są przeznaczone zarówno dla zawodowców, jak i amatorów.

Myślisz, że 4 minuty to bułka z masłem? Mylisz się! Tyle czasu wystarczy, by dać ci w kość. Najlepsze jest to, że takie interwały możesz wykonać w domu. Sprzęt nie jest niezbędny. Musisz jedynie wybrać ćwiczenia wielostawowe, czyli takie, które angażują do pracy jak największą ilość mięśni i stawów. Potem przez 20 sekund wykonujesz jak najszybciej tyle powtórzeń, ile tylko ci się uda. Jeden warunek – przez te kilkadziesiąt sekund masz dać z siebie wszystko. Potem odpoczywasz, ale tylko 10 sekund. Dłuższa przerwa powoduje, iż nieprawidłowo wykonujesz trening. Całość powtarzasz ośmiokrotnie. Interwały w postaci Tabaty jednocześnie rozwijają wydolność tlenową i beztlenową. Ćwiczenie przyspiesza również metabolizm i wykonywane dwa lub trzy razy w tygodniu pozwala utrzymać go na wysokim poziomie przez okres prowadzenia ćwiczeń.

Jakie ćwiczenia wybrać?

- padnij powstań z podskokiem (burpees),

- przysiady zwykłe z wymachem rąk, przysiady z wyskokiem i klaśnięciem, przysiady ze sztangą trzymaną z przodu, przysiady z hantlami,

- kettle swing,

- przysiad z położeniem dłoni na ziemi i wyskok do pozycji podporu przodem i powrót do przysiadu,

-  unoszenie nóg do klatki w zwisie na drążku,

- podciąganie.

Przed rozpoczęciem - koniecznie rozgrzewka!

Każdy, kto trenował według zaleceń Tabaty, zdaje sobie sprawę, że to trening szalenie intensywny i ciężki, a 4 minuty często dłużą się w nieskończoność. Jedno jest jednak pewne – na te interwały warto postawić.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Weronika zapytał(a) 27 lutego 2015
Pytanie dotyczy artykułu Interwały – postaw na Tabatę
W trakcie wykonywania ćwiczeń interwałowych nie spalamy żadnych kalorii. Redukcja tkanki tłuszczowej następuje w trakcie kilkunastu godzin po treningu bez przerwy. Dzieje się tak dlatego, iż podczas tego bardzo intensywnego treningu powstaje tzw. 'duch tlenowy'. :)
slesz odpowiedział(a) 16 marca 2015
Nie żaden "duch", tylko "dług tlenowy". Hahaha

Polecane wpisy

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Stopy są ważne!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał