Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jedz sezonowo

Jak jarmuż pokochał cukinię

Jak jarmuż pokochał cukinię
Zdjęcie: Marta Figas

O jarmużu powiedziano już chyba wszystko. Jest po prostu królem zieleniny! A gdy połączyć go z cukinią, odżywczą kaszą pęczak i dołożyć jeszcze kilka składników, można wyczarować prosty, ale fenomenalny w smaku i naprawdę zdrowy obiad. Gotujemy!

Jarmuż ma więcej żelaza niż wołowina, więcej wapnia niż mleko i 10 razy więcej witaminy C od szpinaku. Poza tym zawiera potas, kwas foliowy, witaminę K, karotenoidy i antyoksydanty, co w sumie wspaniale wpływa na nasze oczy, skórę, zmniejsza ryzyko zachorowań na serce i raka, obniża cholesterol i wzmacnia kości. Jak można go nie kochać? A on zakochał się dziś w cukinii. Pięknej, żółtej, niemal złotej. Zatańczą więc z czerwoną cebulką, czosnkiem, natką pietruszki i małymi, czerwonymi pomidorkami. Na koniec wkradnie się zazdrosny burak. Będzie bardzo kolorowo! W naszym daniu ukryje się kurkuma ‒ nieocenione lekarstwo prosto z natury ‒ i czarnuszka, w której maciupkich ziarenkach zmieściło się ponad 100 aktywnych substancji. Niby zwykły obiad, a tak naprawdę oręż do walki z przeziębieniami i stanami zapalnymi, który wspomoże nasz układ immunologiczny i poprawi samopoczucie.

Pęczak z jarmużem i cukinią

Składniki:

- kasza pęczak
- oliwa
- żółta cukinia
- świeży jarmuż
- natka pietruszki
- burak
- kilka małych czerwonych pomidorków
- czerwona cebulka
- czosnek
- czarnuszka
- przyprawy: pieprz, sól morska, kurkuma

Przygotowanie:

Ugotuj kaszę pęczak. Obierz buraka, pokrój na ćwierćplasterki. Na patelni podgrzej oliwę. Cebulkę pokrój w półplasterki. Czosnek obierz i zgnieć (nie krój, nie wyciskaj). Cebulkę i czosnek dodaj do oliwy, dodaj sól i pieprz. Krótko smaż, dolej odrobinę wody i duś pod przykryciem. Obierz cukinię i pokrój w kosteczkę. Kiedy cebulka z czosnkiem będą miękkie, dorzuć cukinię i kurkumę. Z tą przyprawą obchodź się zawsze ostrożnie ‒ jeśli dodasz jej zbyt dużo, to zdominuje całą potrawę. Jej ilość będzie zależna od porcji, jaką gotujesz. Na jedną cukinię dodaj nie więcej niż płaską łyżkę kurkumy. Całość wymieszaj i duś pod przykryciem. W międzyczasie drobno pokrój jarmuż i poobrywaj listki z gałązek natki ‒ zaraz dodasz je w całości. Teraz najtrudniejsze: cukinia powinna być miękka, ale krucha. Nie może się rozgotować. Zachowaj czujność, zaglądaj pod pokrywkę... Wtedy dodaj jarmuż i listki natki, zamieszaj i podgrzewaj jeszcze krótko, około 2 minut – jarmuż będzie miękki, ale nadal kruchy. Na talerz nałóż kaszę, dodaj warzywa z patelni. Posyp czarnuszką. Ozdób burakiem i pomidorkami. Na zdrowie!


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Dyniowe pankejki

Ten, kto umie i lubi gotować

Bakłażan nieźle nadziany

Ten, kto umie i lubi gotować

Otto kaszotto!

duet masz.talerz

Najpopularniejsze wpisy

Ajwar – boska pasta

Ten, kto umie i lubi gotować

Morelowe batoniki mocy

Ten, kto umie i lubi gotować

Pasta z fasoli - polski hummus

Ten, kto umie i lubi gotować

Truskawkowe żelki

Ten, kto umie i lubi gotować