Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Jak nie zwariować po wakacjach?

Jak nie zwariować po wakacjach?
Zdjęcie: shutterstock

Koniec wakacji. Nasza pourlopowa radość może nie trwać długo... Według badań cieszy nas tak naprawdę jedynie planowanie wyjazdu, a później jest już tylko gorzej...

Każdy z nas powinien mieć wakacje. To pewne. Dzięki temu jesteśmy zdrowsi i czujemy się lepiej. Już kiedyś szwedzcy naukowcy zauważyli, że im więcej osób udaje się w danym czasie na wakacje, tym psychiatrzy przepisują mniej leków antydepresyjnych. Co innego, gdy z tych wakacji wracamy…

To, jak urlopy wpływają na nasz nastrój, sprawdzili w dużym badaniu Holendrzy (wzięło w nim udział ponad 1500 osób). Badacze zmierzyli poziom szczęścia oraz czas jego trwania przed wakacjami, w czasie trwania urlopu i po nim. Okazało się, że najbardziej cieszymy się w trakcie planowania urlopu! U badanych obserwowano wtedy największą euforię. I ten pozytywny stan trwa średnio 8 tygodni. Po wakacjach dobry humor opuszcza nas w dramatycznym tempie. Zaczyna spadać od razu po zderzeniu z pourlopową rzeczywistością. Nawet u osób, które opisywały swój urlop jako „relaksujący”, nie zauważono poprawy nastroju po powrocie. Jedynie badani, którzy czuli się „bardzo zrelaksowani”, byli trochę bardziej szczęśliwsi post factum.

Powroty z wakacji mogą być dla nas naprawdę bolesne i trudne. Utarło się już nawet pojęcie "depresji powakacyjnej" (ang. post-vacation blues).

By sobie z nią poradzić, możemy sięgnąć po różne sposoby. Doktor Michael Woodward, amerykański psycholog z Center for Leadership na Florida International University, w wywiadzie dla Huffington Post zaleca na przykład planować kilka małych urlopów w roku, a nie jeden długi. Inna ważna kwestia jego zdaniem to zorganizowanie niedużych, pozytywnych aktywności, które oderwą nas od zawodowej codzienności. W pokonaniu powakacyjnego doła powinno nam pomóc również wspominanie wakacji, przeglądanie zdjęć, rozmowa o zabawnych sytuacjach z bliskimi itp. A na biurku koniecznie postawmy cokolwiek, co przypomina nam miniony urlop.

A jakie są wasze metody na to, by nie oszaleć po wakacjach?


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Wakacje na okrągło

Agnieszka Radziszowska

Najpopularniejsze wpisy