Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Jak uniknąć kontuzji biegowych?

Jak uniknąć kontuzji biegowych?
Kontuzje biegowe/ fot. Katarzyna Milewska
Każdego roku kontuzje biegowe eliminują z biegania lub ograniczają w startach ok. 65% biegaczy. Głównym powodem kontuzji jest bagatelizowanie drobnych dolegliwości, które pogłębiają się i przeradzają w poważne problemy.

Większość osób myśli, że wynikiem kontuzji jest nagłe naderwanie mięśnia czy skręcenie kostki, ale w wielu przypadkach problemy zaczynają się o wiele wcześniej.

10 porad, jak uniknąć kontuzji:

1. Zawsze pamiętaj o przeprowadzeniu rozgrzewki.

2. Jeżeli zdecydowałeś się już na bieganie i chcesz się nim cieszyć, zainwestuj w porządne buty, które zmniejszają ryzyko występowania kontuzji.

3. Kiedy biegasz, kontroluj swoje ciało, pamiętaj o prawidłowo przyjętej sylwetce. Co jakiś czas koryguj sam siebie, zwróć uwagę, czy nie napinasz za bardzo ramion, pracujesz na aktywnych mięśniach brzucha (powinny być napięte). Jeżeli masz problem z taką kontrolą, poproś znajomego, żeby nagrał twój ruch biegowy, abyś potem wyciągnął z tego wnioski. Jeżeli pojawią się problemy, powinieneś dołączyć do swojego programu trening wzmacniający, który poprawi kondycję i wytrzymałość mięśni.

4. Bieganie też ma swoją technikę, dlatego bardzo ważny jest krok biegowy. Jeśli nie wiesz, jak biegać, wykonaj test. Możesz go zrobić w niektórych sklepach ze sprzętem do biegania.

5. Postępy przyjdą same! Nie spiesz się. Przyjmuje się, że dystans lub czas powinno się wydłużać o 10% tygodniowo.

6. Zmieniaj trasy i nawierzchnie biegowe, gdyż te same warunki (te same trasy) mogą zwiększyć ryzyko kontuzji. Zachowaj ostrożność podczas treningów w pochyłym terenie, na plaży czy też bardzo twardych nawierzchniach.

7. Pamiętaj o regeneracji i odpoczywaj minimum dwa razy w tygodniu. Przetrenowanie może prowadzić do nieuwagi, a ta z kolei do kontuzji.

8. Odżywiaj się prawidłowo. Jeżeli trenujesz, musisz zapewnić sobie odpowiednią ilość energii. Bez odpowiedniej ilości płynów i węglowodanów w diecie, możesz czuć się zmęczony i słaby. Odczujesz to negatywnie podczas treningów.

9. Jeżeli masz problemy zdrowotne - nie biegaj! Niedoleczone kontuzje mogą zniweczyć rehabilitację. Po dłuższej przerwie wracaj do spokojnego i wolnego biegania, nigdy nie zaczynaj od etapu, na którym zakończyłeś.

10. Po każdym zakończonym treningu pamiętaj o rozciąganiu mięśni.

Nasze ciało jest tak stworzone, że wszystko współgra ze sobą  - mięśnie także cały czas współpracują. Jeżeli jeden z nich jest osłabiony, to na pomoc przychodzi mu inny mięsień, inne ścięgno czy więzadło. W tej sytuacji wykonują podwójną pracę. Jeżeli tego nie naprawisz, spowoduje to kolejną kontuzję – tym razem u naszych dzielnych „pomocników”. I naprawdę nieważne, czy biegasz, podnosisz ciężary, grasz w piłkę czy trenujesz sztuki walki. Zasada ta dotyczy każdego i to przy wykonywaniu codziennych czynności. Ciągłe noszenie torby na jednym ramieniu czy zakupów w tej samej ręce może spowodować znaczącą nierównowagę mięśniową.

Kiedy dopadnie cię kontuzja - odpocznij, zatrzymaj się na chwilę. To właśnie przerwa jest najszybszą drogą powrotną do treningów. Znajdź sprawdzonego fizjoterapeutę i poproś o radę.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Rozciąganie po treningu

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał