Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Kadm w żywności – to trzeba wiedzieć!

Kadm w żywności – to trzeba wiedzieć!
Najwięcej kadmu znajduje się w korzeniach, bulwach, ziarnach, zielonych warzywach. Zdjęcie: shutterstock

Rośliny pobierają toksyczny kadm w 70% z gleby i 30% z powietrza. Niepokojący jest fakt, że jego stężenie w naszym otoczeniu wciąż wzrasta. Również w organizmie człowieka, gdzie kumuluje się w nerkach i wątrobie. Parę słów o tym, jak chronić się przed tym groźnym metalem ciężkim.

W organizmie chyba każdego z nas odnajdziemy kadm. Przede wszystkim przyjmujemy go wraz z pożywieniem. Co gorsze, z pozornie zdrowymi produktami, jak owoce i warzywa. Skąd obecność kadmu w żywności? To wynik działalności człowieka - zastosowania tego pierwiastka w przemyśle i jego późniejszego przenikania do środowiska, a także stosowania pestycydów i nawozów sztucznych.

Natrafiłam niedawno na badania w British Journal of Nutrirtion ukazujące smutną prawdę o tym, że niestety we wszystkich owocach i warzywach możemy znaleźć ten szkodliwy pierwiastek. Dobra wiadomość jest jednak taka, że w tych uprawianych ekologicznie jest go o 50 proc. mniej. 

Dlaczego kadm jest szkodliwy?

Kadm jest bardzo groźnym dla zdrowia metalem ciężkim, jest znacznie bardziej toksyczny niż ołów! Ma działanie rakotwórcze. Naśladuje w organizmie działanie hormonów, dlatego może sprzyjać rozwojowi raka piersi lub zwiększać jego złośliwość. Co więcej, uszkadza nerki, sprzyja osteoporozie oraz chorobom układu krążenia. Krótko mówiąc, działa destrukcyjnie i najlepiej unikać go jak ognia.

Kilka rad, jak chronić się przed kadmem:

- Najwięcej kadmu znajduje się w korzeniach, bulwach, ziarnach, zielonych warzywach. Te produkty najlepiej kupować ze sprawdzonych źródeł.

- Nie przesadzaj z małżami i krabami - skorupiaki zawierają sporo kadmu.

- Kontratakuj przeciwutleniaczami! Związki zwalczające wolne rodniki mogą złagodzić szkodliwe działanie kadmu zgromadzonego w naszym ciele.

- Pamiętaj o żelazie – jego niedobory zwiększają wchłanianie kadmu w jelitach! O tym, jak nadrobić straty żelaza, przeczytasz tutaj.

- Ogranicz papierosy. Wiesz, że jeden papieros zawiera ok. 1 mikorgrama kadmu? Niestety po latach palenia mamy spory zapas toksyny w organizmie.

- Zacznij przede wszystkim od szukania certyfikowanych produktów. Pamiętaj, żywność ekologiczna ma swój symbol. W Unii Europejskiej na opakowaniach należy szukać zielonego liścia.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Ekoprzetwory

Agata Michalak

Najpopularniejsze wpisy