Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Komu owoce mogą szkodzić?

Komu owoce mogą szkodzić?
Zdjęcie: shutterstock
Owoce to samo zdrowie? Nie zawsze i nie dla każdego. W niektórych przypadkach powinniśmy z nich zrezygnować lub ograniczyć. Sprawdź, czy należysz do osób, którym owoce mogą zaszkodzić.

Owoce są źródłem witamin i składników mineralnych. Powinniśmy je jeść codziennie. Ale nie każdy z nas może sobie na to pozwolić. Komu owoce mogą zaszkodzić? Pewnie część z was pomyśli o otyłych i cukrzykach – w końcu w witaminowych bombach znajdziemy też sporo cukru i kalorii – ale to nie o nich mowa.

Po pierwsze na owoce muszą uważać osoby z chorobami nerek lub zażywający leki je obciążające. Poziom potasu we krwi może się wówczas podnosić, a jak wiadomo, owoce zawierają sporą ilość tego pierwiastka (zwłaszcza suszone morele, banany, melon czy kiwi). Dlatego ostrożnie z owocami, jeśli nerki szwankują. Także osoby chore na serce mogą mieć problemy po zjedzeniu owoców. Zdarza się, że niektóre leki na serce również podwyższają poziom potasu we krwi, zatem jeśli np. banany, to z dużym umiarem.

Owoce nie są wskazane w przypadku osób z pewnymi alergiami, np. nietolerancją fruktozy – cukru zawartego naturalnie w owocach. Dochodzi wtedy do niewystarczającego trawienia fruktozy, która dociera do jelita grubego i tam staje się pożywką dla bakterii. W rezultacie pojawiają się wzdęcia, biegunka, kolki.  

Z przykrymi dolegliwościami po zjedzeniu owoców mogą spotkać się osoby cierpiące na stany zapalne jelit, np. przy chorobie Leśniowskiego-Crohna. Podrażniona ściana jelit nie reaguje dobrze na wysokobłonnikowe surowe jedzenie - jak jabłka czy pomarańcze. W wyniku tego mogą nasilić się dolegliwości bólowe po zjedzeniu owoców.

Jeśli owoce i leki, to ostrożnie z grejpfrutem. Zarówno w postaci soku, jak i świeży, owoc ten zwiększa wchłanianie leków do krwi, przez co jedna tabletka może działać nawet jak 5-10 tabletek! Sok wchodzi w reakcję z lekiem w układzie pokarmowym. Ostrzegają przed tym lekarze oraz instytucje medyczne takie jak Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków. Jeśli zatem przyjmujemy jakiekolwiek leki, lepiej zrezygnujmy z grejpfruta i uważajmy również na inne owoce cytrusowe. A już na pewno nie popijajmy tabletek sokiem z gorzkiego owocu.

Mitem jest natomiast opinia, że diabetycy nie mogą jeść owoców. Cukrzyca typu 2 nie jest przeciwwskazaniem do ich obecności w codziennej diecie, jednak warto się trzymać zasady, by jedna porcja owoców nie przekraczała 15 g węglowodanów (to mniej więcej połowa banana albo pół szklanki mango, ¾ szklanki ananasa czy np. 1 ¼ szklanki arbuza). Zatem wartości energetyczne owoców powinny być wpisane w dzienny plan żywieniowy osób z cukrzycą. Z większą ostrożnością podejść należy do owoców suszonych. Zaledwie 2 łyżeczki tej przekąski zwierają 15 gramów węglowodanów. 

Na szczęście zdecydowanej większości z nas owoce nie tylko nie zaszkodzą, ale przysłużą się lepszemu zdrowiu. Jeśli potrzebujecie dodatkowej motywacji, spróbujcie z naszym wyzwaniem: Jedz 1 jabłko dziennie.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy