Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier?
Miód ma antyoksydanty! Zdjęcie: shutterstock

Często zastępujemy cukier miodem w przekonaniu, że jest to jego zdrowsza alternatywa. Sama od lat tak robię. Jednak miód to przecież też cukier i lepiej z nim nie przesadzać. Paradoksalnie, zawiera więcej kalorii niż biały dodatek i jest od niego słodszy. Jest jednak coś co rekompensuje ten minus…

Łyżeczka miodu zawiera 23 kalorie, a łyżeczka cukru stołowego zawiera 16 kalorii. 1:0 dla cukru. Oba produkty zawierają fruktozę i glukozę. Jednak w stosowanym przez nas białym dodatku związki te są ze sobą połączone wiązaniem chemicznym, tworząc sacharozę. Miód jest słodszy. Zawiera odrobinę więcej słodszej niż glukoza, fruktozy. Ale dodajemy go dzięki temu mniej niż cukru. Fruktoza nie przemienia się w energię tak efektywnie jak glukoza. Dlatego i cukier, i miód w dużych ilościach sprzyjają odkładaniu się zapasów pod naszą skórą. Poza tym znacznie podnoszą stężenie glukozy we krwi człowieka. Dlatego na przykład cukrzycy nie mogą bezkarnie zastępować białego cukru miodem.

Ale, ale… Minusem cukru stołowego jest to, że jest bardziej przetworzony niż miód. Ponadto „płynne złoto” ma witaminy i minerały; zawiera niewielkie ilości potasu, fosforu, magnezu, wapnia, żelaza oraz witaminy A, z grupy B, C i kwas foliowy.

Miód ma antyoksydanty! Grupa badaczy (publikacja w American Dietetic Association, 2009 r.) przetestowała miody dostępne w supermarketach i okazało się, że mają one „aktywność przeciwutleniającą”. Dzięki niemu w naszym organizmie niszczone są wolne rodniki, czyli atomy, cząsteczki lub jony odpowiedzialne m.in. za uszkodzenia komórek i starzenie się organizmu. Choć miód ma taką cenną zdolność, to jednak daleko mu do najbogatszych w antyoksydanty produktów, jak czerwone wino, jagody, zielone warzywa, herbata czy ryby i orzechy.

Miód potrafi również złagodzić ból gardła i kaszel. Najbardziej znane badanie na ten temat, które ukazało się w 2007 roku w Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, dowiodło, że podawanie dzieciom powyżej 1. roku życia łyżeczki miodu przed spaniem znacznie łagodziło kaszel i drapanie w gardle. 

Podsumowując, miód nie jest kolosalnie zdrowszą alternatywą dla cukru. Wybierając z dwojga, faktycznie można pokusić się o postawienie na pszczeli wyrób. Oczywiście pod warunkiem, że zainwestujemy w prawdziwy miód, a nie mieszankę, która z pszczołami niewiele ma wspólnego... 

O miodzie czytaj także:
GALERIA: Miód - słodkie dzieło sztuki
Izotonik? Proszę z miodem
Ależ Talerz 14: miodowa pierś dla atlety


 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Józef Słomiński zapytał(a) 24 sierpnia 2016
Pytanie dotyczy artykułu Miód zdrowszy niż cukier?
Mieszkam obok targowiska i stale kupuję miód a to w dużych a to małych słoikach w ilości 1 słoika na miesiąc. To jest dobry miód prosto od pszczelarza. No i w czym rzecz? chciałbym miód potraktować zarówno jako lek i jako składnik posiłku. Ten dobry miód jest rzadki i zawsze przy posiłku mam ubabrane ręce a tego chyba nikt nie lubi. Co zrobić, żeby go nieco zagęścić? Przecież to będzie nadal ten sam miód, tylko nieco zagęszczony no i na dłużej starczy. Proszę o radę
spodek odpowiedział(a) 8 września 2016
Ubabrane ręce to chyba nie jest aż tak duża niedogodność jeśli chodzi o zdrowie, ale jeśli jest jakiś magiczny sposób, żeby ten miód był bardziej przyjazny w użyciu, chętnie się dowiem co to za patent :)

Polecane wpisy

Cukier zamień na…

Julia Krupińska

Najpopularniejsze wpisy