Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jedz sezonowo

Napar imbirowy

Napar imbirowy
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Zimą nasz organizm potrzebuje porządnej rozgrzewki. Szybko marzniemy i ‒ niestety ‒ łatwo się przeziębiamy. Do jedzenia dodajemy korzenne przyprawy, takie jak cynamon, anyż czy kardamon. Dlaczego nie dodać ich do napoju?

My od kilku lat wykorzystujemy te przyprawy do naparu, który uratował niejeden zakatarzony wieczór. Bazą mikstury jest świeży korzeń imbiru. Właściwości zdrowotne tej rośliny znane są od bardzo dawna. Leczy przeziębienia i przynosi ulgę chorym stawom, bo jest bogaty w substancje przeciwzapalne. Ułatwia trawienie, łagodzi mdłości i bóle miesiączkowe, dba o jamę ustną. Polepsza krążenie krwi, przez co rozgrzewa cały organizm. W medycynie chińskiej dzięki swoim właściwościom rozgrzewającym uchodzi za afrodyzjak.

Drugim składnikiem naparu jest mielony cynamon. Oprócz tego, że pięknie pachnie i kojarzy się z ciastem cynamonowym, także leczy. Jest to najstarsza przyprawa świata, która znalazła swoje zastosowanie nie tylko w kuchni, ale również w medycynie. Cynamon ma właściwości antygrzybiczne i antybakteryjne, czyli pomaga utrzymać formę w okresach nasilonych przeziębień. Przyspiesza przemianę materii, poprawia proces trawienia, reguluje pracę nerek ‒ czyli oczyszcza organizm i pomaga w pozbyciu się zbędnych kilogramów.

Natomiast lecznicze właściwości anyżu sprawiają, że jest on wykorzystywany w zwalczaniu wielu schorzeń, głównie przewodu pokarmowego oraz układu oddechowego. Ma również działanie antybakteryjne. Anyż polecany jest także jako środek zwalczający problemy związane z układem pokarmowym. Pobudza apetyt oraz reguluje procesy trawienne.

Kolejno pod lupę bierzemy kardamon, który podobnie jak anyż pobudza apetyt i zwalcza problemy trawienne. Ma właściwości antybakteryjne. Natomiast jagody jałowca mają nietypową rolę ‒ zarówno przyczyniają się do nadawania specyficznego charakteru potrawie poprzez swoje zdolności odświeżające, jak i uwydatniają smak całej potrawy. Dzięki dużej ilości garbników i terpenów owoce jałowca korzystnie oddziałują na układ pokarmowy, pobudzają przemianę materii i regulują pracę jelit.

A na koniec goździki, które są prawdziwą leczniczą bombą. Liczne związki przeciwutleniające oczyszczają organizm z toksyn, usuwają wolne rodniki. Dzięki nim spowolniony zostaje proces starzenia się organizmu i zmniejsza się ryzyko powstawania nowotworów. Za sprawą własności dezynfekujących goździki wzmacniają układ odpornościowy i likwidują szerzące się w organizmie infekcje.

Nic lepszego na zimowy wieczór nie znajdziecie!

Napar imbirowy

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Potrzebujesz:

- 300 g świeżego imbiru
- 1 łyżka zmielonego cynamonu
- garść kardamonu
- garść goździków
- pół garści jagód jałowca
- pół garści czerwonego pieprzu
- 4 litry wody

Do podania:

- miód
- kilka plasterków pomarańczy
- kilka plasterków cytryny

Przygotowanie:

Imbir pokrój w nieregularne plastry, dodaj wszystkie przyprawy (można je wcześniej porozgniatać w moździerzu). Całość zalej wodą. Zagotuj i doprowadź do wrzenia. Następnie zmniejsz ogień tak, aby napar lekko bulgotał, i gotuj przez 1,5‒2 godziny. Pozostaw do ostygnięcia i przecedź przez sito. Powstałą esencję można przechowywać w szczelnie zamkniętych butelkach w lodówce. Przed podaniem podgrzej 100 ml naparu, dodaj kilka plastrów cytryny, pomarańczy i jeśli lubisz słodszą wersję – także miód. Całość podgrzej, przelej do filiżanki i uzupełnij zagotowaną wodą. 



masz.talerz - duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.masztalerz.tumblr.com


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
kinga_h zapytał(a) 12 marca 2016
Pytanie dotyczy artykułu Napar imbirowy
Witam, w przepisie zabrakło opisywanego w tekście powyżej anyżu, ile należałoby go dodać i w jakiej formie? dziękuję za podpowiedź :-)
Anna Wieclawska odpowiedział(a) 15 marca 2016
ja chciałabym się dowiedzieć w sprawie tych kiszonych 10 cytryn Czy aby 15 łyżeczek soli to nie za dużo???

Polecane wpisy

Najpopularniejsze wpisy

Ajwar – boska pasta

Ten, kto umie i lubi gotować

Morelowe batoniki mocy

Ten, kto umie i lubi gotować

Pasta z fasoli - polski hummus

Ten, kto umie i lubi gotować

Truskawkowe żelki

Ten, kto umie i lubi gotować